Hjemsøgt

12. juni 2009 af Torsten Laksafoss Holbek

Hjemsøgt billede

Familie flytter ind i et hjemsøgt hus, en velkendt historie og så er scenen er sat til en god gang gys.

Man skulle efterhånden tro at folk havde lært lektien. Hvis et hus er bygget ovenpå en gammel indianergrav, har været scene for massemord eller, som det er tilfældet i denne film, en gammel bedemandsforretning – så er der ugler og andet ubehageligt i mosen. Bestemt ikke noget der egner sig til beboelse. Alligevel vælger familien Campbell at flytte ind, da de er presset på pengepungen og prisen er lav.

Familien Campbells ældste søn, Matt (Kyle Gallner), er ramt af kræft og for at spare sønnen for den udmattende transporttid, beslutter Sara (Virginia Madsen) at leje et hus tæt på hospitalet. Moren undlader dog at fortælle resten af familien hvorfor lejen er så lav. Det finder Matt dog snart ud af. Som dagene skrider frem, sker der flere og flere mærkelige ting i huset og Matt ser dagligt mystiske skikkelser. Da det lykkes for Matt at få døren op til et aflukket værelse i kælderen, går alvoren op for familien. I Værelset finder de nemlig et balsameringsværksted, og sammenkædet med de billeder af døde mennesker, som de finder på loftet, begynder uhyggen for alvor at brede sig i den lille familie. For at gøre ondt værre støder balsameringsværkstedt op til Matts værelse i kælderen, og det bliver snart umuligt for Matt at finde ro. Det viser sig, at huset ikke bare har været en bedemandsforretning, men også hjemsted for overnaturlige seancer, hvor der blev skabt kontakt til de døde. Som plottet skrider frem, er det ikke kun Matt der møder genfærdene. Resten af familien begynder nemlig også at opleve de mærkelige hændelser, og det hele udvikler sig til en decideret kamp mod huset. Familien allierer sig med en venligsindet præst, der selv er ramt af kræft og det hele slutter i en hektisk finale der ikke her skal afsløres. Filmen er i øvrigt lanceret som værende baseret på ”virkelige hændelser”.

”Hjemsøgt” er instrueret af Peter Cornwell, der har en baggrund i animation og navnlig er kendt for den anmelderroste kortfilm ”Ward 13” fra 2003. På skuespillerlisten må man navnligt fremhæve mor og søn. Virginia Madsen, der i øvrigt har kultstatus for sin rolle i ”Candyman”, leverer et fint portræt af en mor der vil gå gennem ild og vand for sin søn. Dertil er Kyle Gallner yderst effektiv og indlevende som den kræftramte Matt med det intense blik. Endelig har huset en fremtrædende rolle i filmen og bidrager i høj grad til uhyggen.

”Hjemsøgt” er fyldt med klassiske genrestunts, hvor tilstedeværelsen af noget ”andet” antydes i starten og som handlingen skrider frem, får man stadig mere detaljerede glimt af skikkelser og anden uhygge. Denne form fungerer, og selvom man ofte har en fornemmelse af hvornår chokket kommer, udebliver forskrækkelsen ikke. Dertil kommer de gys man ikke er forberedt på. Som sådan fungerer filmen fint som gyserfilm. ”Hjemsøgt” fornyer dog ikke på nogen måde genren, og det er måske også filmens største svaghed. Karaktererne er arketypiske, og man har tidligt i forløbet en fornemmelse for plottets retning. Kort sagt så bygger ”Hjemsøgt” på materiale, der bestemt er set før. Kan man abstrahere fra dette, får man en underholdene gyserfilm, der gør det den skal, nemlig at levere gys.

Titel: Hjemsøgt
Original Titel: The Haunting in Connecticut
Premieredato: 12. juni 2009