Homeland - Sæson 4

5. maj 2015 af David Lund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Homeland - Sæson 4 billede

Tilbage på sporet!

Jeg var personligt overrasket, da sæson 4 af Homeland i sin tid blev offentliggjort. Sæson 3 afrundede historien glimrende, selvom der har været lidt slinger i valsen undervejs. Det var med ambivalente følelser, at jeg satte den første disk i af sæson 4. Heldigvis blev al min tvivl gjort til skamme ret hurtigt, da Homeland fortsætter i samme gear som den sidste sæson, og med et helt frisk pust til historien. Sæson 4 er klart den bedste sæson siden den første, og det er den af mange årsager, og imens jeg gennemgår disse, kan dette læses som en anmeldelse af Homeland som helhed, men jeg skal nok prøve at bibeholde den røde tråd.

Første sæson lagde ud med et troværdigt og uforudsigeligt univers. Troværdigt fordi karaktererne var tro mod sig selv, og intet virkede overladt til tilfældighederne. Uforudsigeligt fordi vi aldrig anede hvilken side Brody var på. Dette var et glimrende udgangspunkt til en serie, og første sæson er ikke kun den bedste i Homeland, men blandt de bedste sæsoner af alle serier nogensinde! I anden sæson begyndte tilfældighederne at hobe sig op, og troværdigheden faldt langsomt af. Det var skam stadigvæk spændende, men det var fordi at Brody stadig var en tikkende bombe, men aldrig vidste om ville gå af eller ej. Tredje sæson vendte op og ned på det hele. Troværdigheden var tilbage igen, men Brody var blevet forudsigelig – lige indtil slutningen. To gode sæsoner der dog næppe når op på den første. Fjerde sæson har det hele tilbage igen. Carrie er mere syg i hovedet end nogensinde samtidig med, at hun har mere ansvar end hun hidtil har haft. Hun skal foretage svære valg i svære situationer, som vi som tilskuer sagtens kan se, at hun slet ikke egner sig til, og derfor opstår et etisk dilemma til vores protagonist. Vi holder af hende men ikke med hende. Dette har været en svær kunst at mestre både i litteraturens samt filmens verden, men fjerde sæson af Homeland ender som et skoleeksempel, der konstant kan refereres til fremover. Ligeledes har Claire Danes vokset med sin rolle, hvor hun virkede en smule pinlig i anden og tredje sæson, er hun nu nærmest blevet sin rolle på samme niveau som Matt Damon er Bourne eller Harrison Ford er Indiana Jones (et lille hint til filmselskaberne om at lade disse franchises være fremover, tak). Det er faktisk ret imponerende blot et par afsnit inde, hvor hendes medicin saboteres og udfaldet er skuespil i særklasse.

Men holder Homeland uden Brody? Mange mennesker vil mene, at han var serien, og det var netop selvsamme frygt jeg sad med. Måske er karakteren fjernet fra ligningen, men så mange andre gode ting er blevet tilføjet, hvor især Saul og Carries forhold må siges at blive prøvet af som aldrig før. Dilemmaet omkring Carries nyfødte barn bliver måske sprunget lidt for let over, da det uden tvivl også kunne være en interessant integreret bihistorie, men momentum må og skal holdes, og Homeland er spændende som aldrig før. Nærmest hvert afsnit slutter af med en uudholdelig cliffhanger, og personligt får jeg svært med at vente til næste sæson. Allerede nu er det en serie som mange snakker om – fortsæt på samme niveau, og det vil blive intet mindre end en klassiker. Bare vent og se.

Billede & Lyd – 6/6
Her er der virkelig blevet kræset for kvaliteten. Ikke alene er billedet blottet for gryn, det er blevet tilføjet en del personlighed igennem diverse farvelag. Det er imponerende at opleve, hvordan ens følelser bliver manipuleret ved blot et skift i farvefilter, og så endda uden at man bemærker det lige med det samme. De mørke scener kan nærmest ikke klares bedre heller. Lyden har en perfekt balance mellem dialog, effekter og musik. Flere gange under afspilningen, har jeg rakt ud efter min mobil, fordi der var en der brummede i serien. Så perfekt gengivelse og afkast af lyd har jeg aldrig oplevet før!

Ekstramateriale – 2/6

Desværre er der ikke meget at hente her. Et program går lidt bag om en vigtig faktor, der opstår omkring finalen, og ikke skal afsløres her, men ligeså underholdende som det er, ligeså lidt er det et plaster på såret for alt det der mangler. Æv.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Homeland - Sæson 4
Original Titel: Homeland - Season 4