Homeland: Sæson 1 – 4

28. april 2015 af Kristian Jensen

Homeland: Sæson 1 – 4 billede

Fremragende spændingsserie…

Da tv-serien ”24 timer” lukkede og slukkede efter otte sæsoner i 2010, var vi mange, der drog et lettelsens suk. Det forholdt sig desværre sådan, at Jack Bauers udfoldelser på tv-skærmen efterhånden havde udviklet til en vittighed, hvor det ene mere sindssyge plot afløste det andet. Den spænding, der kendetegnede agentseriens tidlige sæsoner, var blevet afløst af håbløse plottwists, ligegyldige sidehistorier og utilgivelige dårlige replikker. Derfor blev Jack Bauer lagt i graven (for dog senere at blive genoplivet i en ny version af serien, men det er en anden historie). Men ud af asken efter Bauers ødelæggelser voksede en ny tv-serie, der forholdt sig langt mere realistisk og afdæmpet til emnet terrorbekæmpelse. Serien hedder ”Homeland” og i efteråret 2011 rullede første afsnit hen over de amerikanske tv-skærme. Sidenhen er det blevet til fire sæsoner, og en femte er allerede i støbeskeen. I forbindelse med udgivelsen af fjerde sæson, har man valgt at genudgive de tre forrige samt den fjerde sæson i et samlet bokssæt, der netop er udkommet i Danmark.

”Homeland” omhandler den knivskarpe CIA agent Carrie Mathison (Claire Danes), der kommer på sporet af dét, der nok må betegnes som efterretningsvæsnets værste mareridt. En amerikansk soldat er muligvis blevet omvendt af Al Qaeda, og kan potentielt ramme nationen helt ind i hjertet. Ti måneder efter Mathisons uhyggelige opdagelse, bliver en amerikansk krigsfange befriet fra et Al Qaeda fængsel. Det viser sig at den befriede fange, er marinesoldaten Nicholas Brody (Damian Lewis), der har været forsvundet i otte år, efter en fatal mission i Irak. Brody, der for længst er blevet erklæret for død, vender tilbage til en verden, hvor hans børn er blevet væsentligt ældre, og hans kone (Morena Baccarin) knalder med hans bedste ven. Men Brody er også ændret, og noget ved hans adfærd vækker Carrie Mathisons nysgerrighed. Da Mathison begynder at grave i sagen, dukker der flere forskellige tråde op, der alle går i samme retning. Hjemlandet er i fare, og en terrorkatastrofe synes nær. Spørgsmålet er, om Brody er skyldig eller blot en mand med ar på sjælen efter otte års pinsler.

Kækt sagt så er ”Homeland” ”24 timer” for voksne. Serien behandler sit emne med alvor og enorm realisme, og man fornemmer, at der må ligge grundig research til grund for seriens samlede plot. Men det der for alvor binder serien sammen, er det fremragende skuespil. Claire Danes er formidabel i rollen som den intelligente Mathison, der skal forsøge at finde hoved og hale i den komplicerede terrorsag, samtidig med at hun skal navigere rundt i CIA’s farvand af bureaukrati, rævekager og løgne. Samtidig skal hun for alt i verden holde skjult, at hun lider af en psykisk sygdom, der normalt ville diskvalificere hende som CIA agent. Mathisons mentor, Saul Berenson, spilles med stoisk ro af Mandy Patinkin.
Patinkins karakter fungerer som en faderfigur for den til tider fortabte Mathison, og alle deres scener sammen emmer af en sjælden set ømhed mellem to karakterer. Rollen som den tilbagevendende soldat Nicholas Brody spilles af britiske Damian Lewis. Den rødhårede skuespiller leverer en uhyggeligt god præstation i rollen som Brody. Lewis balancerer troværdigt de mange facetter af den krævende rolle. Derfor er man det ene øjeblik sikker på, at manden er skyldig, mens man det næste sekund er overbevist om det modsatte. Det er ikke mindre end en pragtpræstation.

”Homeland” sæson et til fire ligger alle i den høje ende af karakterskalaen, og kan sagtens måle sig med tv-mæssige nyklassikere som ”Breaking Bad” og ”True Detective” rent underholdningsmæssigt. Sæson et til tre er klart de bedste, mens sæson fire forsøger at trække serien i en lidt anden retning, der ikke føles helt så overbevisende som de forrige sæsoner.
”Homeland” kræver at man som publikum investere tid og opmærksomhed, men giver til gengæld en ualmindeligt spændende historie igen. Skuespillet er eminent og plottet velfortalt. Det kan næsten ikke blive bedre.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Homeland” kan betegnes som ren standard. Et kommentatorspor hist og her, små dokumentarfilm, der udforsker enkelte nøglescener i serien, samt fraklip og forlængede scener. Der er også blevet plads til enkelte dokumentarfilm, der går lidt mere i dybden på produktionen, men det er ikke synderligt imponerende. Bonusmaterialet svinger fra det ligegyldige til det ganske interessante.
Ekstramaterialet til ”Homeland” sæson et til fire får 3 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Homeland