Hope Springs

26. marts 2013 af Helle Perrier

Hope Springs billede

Et midaldrende ægtepar tager til parterapeut for at genoplive ægteskabet i en herlig lille film.

Børn, børnebørn, hus, bil, karriere, snart pensionister og hvad så nu? Arnold og Kay har været gift i 31 år, og Kay er mildest talt ulykkelig. Forelskelse, intimitet og samtale er blevet afløst af hver sit soveværelse, måltider og en mand der falder i søvn til tv-golf hver aften. Hun beslutter sig for at gøre noget ved det, og melder parret til en uges samtaleterapi hos en terapeut. Arnold er mildest talt utilfreds. Han mener ikke der er noget galt, men tager alligevel modvilligt med.
I rollerne som mand og kone finder vi to af Hollywoods absolut sværvægtere; Meryl Streep og Tommy Lee Jones. I instruktørstolen har vi David Frankel, der må formodes allerede at kende Meryl Streep indgående, da det også var ham, der stod bag The Devil Wears Prada. Det er da også lykkes ham at få det absolut bedste ud af både hende og Tommy Lee Jones. De to har en absolut fremragende kemi og man tror på dem som par hele vejen igennem. Meryl Streep har en fantastisk evne til at spille en kvinde med et roligt ydre og et oprørt indre. Tommy Lee Jones er perfekt som træmanden, der er godt tilfreds med sit komfortable liv, hvor måltiderne bliver serveret og konen får en vandvarmer til huset i bryllupsgave. Steve Carell er terapeuten der forsøger at binde ægteskabet mange knuder op, og han er et rigtig godt valg til rollen.
Hope Springs er en romantisk komedie, men overraskende nok kommer intet af humoren fra Carell, men derimod fra de to hovedpersoner. Man krummer tæer når det midaldrende par kastes ud i en genopdagelse af erotikken, og der er nogle vanvittigt pinlige episoder. Det er underholdende og overskrider heldigvis aldrig den grænse, hvor det bliver plat. Filmen fungerer både i kraft af nogle sikre skuespilpræstationer og et velskrevet manuskript.
Hope Springs er i det hele taget en rigtig fin film, hvor beskrivelsen af et ægteskab i tomgang med garanti vil vække genkendelse hos mange par. Filmen er en kærlig påmindelse om at man skal huske at elske hinanden, når man nu har valg at være sammen og at erotik og nærvær godt kan trives i livets efterår. Man behøver bestemt ikke være i samme alderssegment som hovedpersonerne for at få en fin filmoplevelse ud af Hope Springs.
Der er en overflod af ekstramateriale på udgivelsen. Blandt andet Gag Reel, bag om kameraet og interviews og portrætter af hovedpersonerne. Bestemt et kig værd, hvis filmen fanger.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Midget Entertainment .

Titel: Hope Springs