Hot Pursuit

21. maj 2015 af Sofie Svane

Hot Pursuit billede

Uoriginal buddy-komedie der på trods af en vis charme, er en flad fornøjelse.

Politibetjent Cooper (Reese Witherspoon) er efter et uheld i tjeneste, hvor hun ved en fejl kom til at sætte ild til bormesterens søn, bænket bag et skrivebord på stationen. Da hun får muligheden for at eskortere et vidne (Sofie Vergara) tværs over Texas, er det derfor en kærkommen lejlighed til at komme lidt væk fra skrivebordet. Hun lover med bestemt mine, og fuld af regelret gåpåmod, at ikke skuffe chefen. Men opgaven viser sig hurtigt at være mere vanskelig end først antaget, og lynhurtigt er både hun og vidnet eftersøgt, og på flugt fra korrupte politibetjente og hårdkogte gangstere.

Hot Pursuit er noget så sjældent som en rendyrket buddy-komedie med kvindelige hovedroller. Reese Witherspoon (Wild 2014, The Good Lie 2014, Water for Elephants 2011) spiller den regelrette Copper, der praktisk talt er vokset op på bagsædet af sin fars politibil, og derfor altid har haft politiarbejde i blodet. Som hendes modpol spiller Sofie Vergara (tv-serien Modern Family 2009-2015, Machete Kills 2013) den columbianske skønhed Daniella Riva, der giver den hele armen som gangster-trofækone og diva. De er et umage par, som på trods af vittigheder der har svært ved at lette, unægtelig har et godt samspil.

Copper er den fornuftige af de to. Men hun følger reglerne i en grad, der gør hendes ihærdighed morsom, og hun ender derfor hurtigt som den komiske. Daniella Riva starter omvendt som den fjollede, når hun rapkæftet og med iltert temperament viser en trodsighed der ville være en teenager værdig og for alt i verden vil have sine diamantsko med på rejsen. Hun viser sig undervejs, at have væsentlig mere at byde på, og de to udvikler et venskab på trods af forskellene.

Man skal ikke være alt for kritisk i forhold til plottet, når man ser denne film. Den indeholder hvad der skal til for at få historien til at bevæge sig fremad, men har nogle huller og byder ikke på noget nyt under solen. Det er karikeret, stereotypt og overdrevet, og alle klichéerne er med. Vi får både slapstick-humor og fald-på-halen-komedie, en enkelt akavet pige-kysser-pige scene og en menstruationsjoke. Men flere steder falder det desværre pladask til jorden med et brag. Det der reder filmen, er samspillet mellem de to hovedroller, der, hvis man kan tilgive den periodisk manglende sjovhed, har en smittende charme.

Hot Pursuits er fjollet, uoriginal og falder, især i første halvdel af filmen, ofte fladt til jorden. Den har en vis charme over sig, men helt god er den desværre ikke.

Titel: Hot Pursuit
Original Titel: Hot Pursuit