Hot Rod.

5. april 2008 af Henrik Andersen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Hot Rod. billede

En af de her Amerikanske komedier der med overdrevet plat humor og fysiske stunts bare moser på fra start til slut, uden at få smilebåndet til at trække synderligt i den humørfyldte retning.

Rod Kimble (Andy Samberg) er temmelig nørdet, og hans dagligdag går med at udføre tåbelige stunts på hans gamle knallert. Det går selvfølgelig galt den ene gang efter den anden. Men Rod, der kalder sig ”Hot Rod” giver ikke sådan lige op, for han mener at han bør udføre de stunts som hans afdøde far, der var en virkelig stuntman og døde af det, ikke kan udføre mere. Han vil gøre sin far stolt. Rod bor nu sammen med hans mor og hans utålige stedfar. De to støder ustandselig sammen i brutale slåskampe, og Rod ønsker brændende at kunne tæve ham sønder og sammen, for at vise at han er en rigtig mand. En dag får Rod’s stedfar konstateret en alvorlig sygdom der koster 50 000 dollars at få fixet. Rod beslutter sig for at samle pengene ind, og sammen med hans nørdede venner begiver han sig ud i et trænings program, der skal fører frem til et stunt, der vil indbringe pengene til hans stedfars operation. Nabopigen Denise (Isla Fisher) kommer også med på holdet og fordobler derved gruppens IQ i den rigtige retning. Intet kan stoppe ”Hot Rod” for at udføre hans halsbrækkende stunt, koste hvad det vil.
Hot Rod er bestemt ikke en gennemført sjov film. Dens platheder hober sig op, og står i vejen for de få sjove indslag der indfinder sig i de 84 minutter filmen vare. Og lad mig sige det med det samme. Historien er kedelig og forudsigelig, og humoren er helt der nede hvor manuskriptforfatteren åbenbart har troet, at hvis man kan slippe af sted med at se en tåbelig wanna be stuntman der konstant fejler, så er det ustyrligt morsomt, og nok til at tilfredsstille det publikum der eksempelvis elskede det stupide Jackass show på MTV. Men sådan er det ikke blevet. Det er simpelthen bare ikke morsomt at se Andy Samberg klovne rundt og falde på halen, og gang på gang fejle et opsat stunt.

Hovederollen tackler Andy Samberg heller ikke specielt godt. Han ejer ikke den charme og personlighed der skal til, for at man trods alt kommer til at holde af hans fjollede og naive karakter. Som filmens søde islæt han man trukket Isla Fisher ind fra sidelinjen. Hun lyser da også op, men ikke tilstrækkeligt til at overblænde alle de andre dumheder man som publikum bliver præsenteret for.

Det absolut bedste er lydsiden, hvor man bliver præsenteret for en lang række 80’er rock klassikere. Hele filmen lugter i det hele taget lidt af 80’er stemning, men heller ikke her formår Hot Rod at skære til benet og føre ideen om de kiksede 80’ere ud i livet.

Hot Rod kan ikke anbefales, hvis man vil ha en sjov oplevelse, og går man efter at se folk blive slået til plukfisk under udførsel af dumme hjemmelavede stunts så se hellere et afsnit af Jackass, de fyrer har da i det mindste lidt personlighed og nerve.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er lige så intetsigende som selve filmen. Det er muligt at høre et kommentarspor med Akiva Schaffer, Andy Samberg og Jorma Taccone. Desuden er der en del slettede og forlængede scener hvor det også er muligt at klikke et kommentarspor på. Ekstramaterialet indeholder også et bag kulisserne program, og den sædvanlige bunke outtakes, trailers og nogle private optagelser med orkesteret.

Ekstramaterialet er selvfølgelig spændende hvis man syntes om filmen, men sætter den ikke lige gang i ens lattermuskel så er det en tung og kedelig omgang at komme igennem.

Hot Rod kan ses i dens oprindelige Cinemascope format, og lyden er Dolby Digital 5.1.

Af mulige undertekster kan man vælge imellem Dansk, Svensk, Norsk Hollandsk og Finsk.