Huntigeren

28. november 2013 af Jesper Skovlund

Huntigeren billede

Man fornemmer producentens hensigt; at Sophia Loren med denne film skal markedsføres som seriøs karakterskuespiller. Og det lykkes faktisk!

Samarbejdet mellem instruktøren Vittorio De Sica og manuskriptforfatteren Cesare Zavattini er legendarisk. Deres unikke samarbejde er så at sige grundlaget i den italienske neorealisme, der levede i en kort men lysende periode i efterkrigstidens Italien. ”Cykeltyven” (1948), ”Miraklet i Milano” (1951) og ”Umberto D” (1952) er i dag neorealistiske hovedværker instrueret og skrevet af de to.

Samarbejdet mellem de to stoppede dog ikke men fortsatte op gennem 50-erne og 60-erne med mere kommercielle, neorealisme light-produktioner, som fx den nu dvd-udgivne ”Huntigeren” fra 1960 med Sophia Loren i hovedrollen. Lorens mand producenten Carlo Ponti står økonomisk bag hendes måske fineste præstation. At Loren kunne andet og mere end at være latinsk sexsymbol i Hollywood er tydeligt her. Præstationen indbragte hende da også både en Oscar og en Guldpalme i Cannes.

Vi følger den handlekraftige enke Cesira (Sophia Loren) der sammen med sin 13-årige datter Rosetta (Eleonora Brown) flygter fra bombardementerne i Rom. På sin vej må Cesira forsvare sig mod fascister der er mere end fascinerede af den smukke enke og hendes smukke teenagedatter. Mor og datter når frem til landbyen, hvor Cesira er født. Her tager familie tager varmt imod dem også den unge kommunist Michele Di Libero (Jean-Paul Belmondo). Cesira og Michele er tiltrukket af hinanden, men da flygtende fascister passerer landsbyen er de ikke sene til at bruge Michele som vejviser over bjergene. Cesira beslutter at vende tilbage til Rom, men på vejen voldtages mor og datter af allierede soldater, tyrker (!), i en kirke.

Man fornemmer producentens hensigt; at Sophia Loren med denne film skal markedsføres som seriøs karakterskuespiller. Og det lykkes faktisk. Ikke desto mindre er der et stykke vej fra de neorealistiske films ”virkelige” hverdags-tragik med on-location-optagelser og amatørskuespillere og til verdensstjernens ”folkelige” film.

Ikke desto mindre behandles svære temaer sobert og interessant: på den ene side historien om at være flygtning i eget land, spændt ud mellem fascister, kommunister og de allierede sejrherrer der ikke har megen føling med de mennesker de befrier; på den anden side en historie om at være kvinde og mor i en gennemført mandsdomineret verden, som ikke mindst krigen er udtryk for. Måske er den sidste historie den der står stærkest. Den frygtelige voldtægt af mor og datter gør morens skyld i forhold til datteren til ubærligt eksistentiale der ikke desto mindre overraskende forløses positivt i de sidste scener. Her slår De Sicas og Zavattinis mesterskab til.

Ekstramaterialet på DVD-en består blot i et slideshow med stills fra filmen, og trailers.
Another World Entertainment.

Titel: Huntigeren