Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre

26. januar 2007 af Maria Moni

Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre billede

I ”Hvordan vi slipper af med de andre” bliver flygtningesituationen vendt på hovedet, så det pludselig er danskere, der må søge asyl i Afrika.

Akkompagneret af afrikanske rytmer indledes den bizarre fortælling i ”Hvordan vi slipper af med de andre” Det er Anders Rønnow Klarlund, som står bag denne mærkværdig historie (Han har både skrevet og instrueret filmen), som udfolder sig, som et skræmmende tankeeksperiment, der leder tankerne hen på en Hitler-lignende filosofi og hans afskyelige ”Endlösung” strategi.

Filmen tager sit udgangspunkt i Danmark. Det er ved lov blevet vedtaget, at de eksistenser, som ikke bidrager positivt til samfundet, skal interneres, afhøres og henrettes. Uden varsel bliver invalidepensionister, bistandsmodtagere og folk, som har modtaget mere fra det offentlige, end de har ydet arresteret og tilbageholdt. De anholdte bliver forhørt uden advokatbistand, og dømmes de for deres ”forbrydelse” er straffen intet mindre end dødsstraf, som bliver udført øjeblikkelig efter at dommen er afsagt.

En lille oprørsgruppe kaldet ”Mandela” kæmper en indædt kamp for at redde så mange borgere som muligt. Oprørslederen Sidse (Louise Mieritz) skaffer sig adgang til de arresterede, hvor hun forsøger at guide de tilbageholdte i, hvad de skal sige, for at blive sluppet fri. Desuden har ”Mandela” skaffet en båd, som skal sejle de uønskede borgere til Afrika, men det ser sort ud, da den brutale forhørsleder Christian (Søren Pilmark) kommer på sporet af Sidse og oprørsgruppen.

”Hvordan vi slipper af med de andre” er en interessant film, som på trods af sin absurde handling, giver stof til eftertanke. Filmen gør opmærksom på, hvor stor magt utilfredse og negative tanker kan have, og hvor fatale konsekvenserne i sidste ende kan være. På trods af sit overdrevne scenario fungere filmen til et vist punkt, og man smiler, forfærdes og underholdes et godt stykke hen af vejen.

Titel: Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre
Original Titel: Hvordan Vi Slipper af Med De Andre
Premieredato: 26. januar 2007