I Feel Pretty

31. maj 2018 af Patrick S. Sørensen

I Feel Pretty billede

Meget kan man synes og mene om Amy Schumer, som på det sidste er blevet heftigt kritiseret for åbenlyst at stjæle jokes fra andre komikere, og for at spille lige lovlig meget på offerrollen i efterfølgende interviews. Desuden er hun blevet kritiseret for en vis dobbeltmoralskhed, da der nogle gange er forskelle på hvad hun siger, og hvad hun gør. Dette, plus at Amy Schumers komiske stil ikke er for alle, har gjort hende til lidt af en fastelavnstønde i visse kredse, og det går selvfølgelig også ud over hendes gøren i filmens verden. Hvor Trainwreck fra 2015 blev en stor succes, var Snatched fra 2017 en god kandidat til årets dårligste film. Hendes tredje hovedrolle i en film kommer så i skikkelse af I Feel Pretty, og hvor falder den så på Amy Schumer-skalaen? Svaret er lidt halv-kedeligt: Midt imellem.

Den smukkeste kvinde i verden.
I Feel Pretty handler om den usikre Renee Bennett, spillet af Amy Schumer, som arbejder i IT-afdelingen i det kendte kosmetikfirma Lily LeClaire. Hendes kontor er dog i en kælder som ikke engang ligger i samme bygning som selve firmaet. Hendes store idol er hendes chef, Avery LeClaire, spillet helt fantastisk af Michelle Williams. En dag får hun dog chancen for at komme ind i firmaets hovedkvarter og her opdager hun, at de søger en ny receptionist. Med det samme ser hun en mulighed, det er jo hendes drømmejob! Men hendes lave selvtillid stopper hende, og hun giver hurtigt op. Det er indtil hun falder og slår hovedet på en motionscykel, der efterfølgende gør hende overbevist om, at hun er den smukkeste kvinde i verden. Hendes nyfundne selvtillid tager hende langt, men tager den hende også for langt? Og hvad sker der mon, når hun en dag finder ud af, at hendes udseende slet ikke er forandret?

Rørende klimaks.
Denne præmis er noget man har set i filmens verden tusinde gange før, og man behøver ikke at være en garvet filmnørd før man fra første minut godt kan se hvor det hele bærer hen. Spænding og plot twists er derfor ikke filmens stærke side, og selvom humoren nok vil tiltale nogen, rammer den også for det meste ved siden af. Det der til gengæld lige præcis redder filmen fra afgrundens rand, er dens utroligt smukke budskab. Det store fokus ligger nemlig på samfundets forskruede skønhedsideal, og hvor ødelæggende den er på vores kultur. Helt almindelige mennesker (eller andre mennesker der i samfundets norm ikke fremstår som smukke) lider nemlig under de perfekte menneskers bannerføring, og skaber kun usikkerhed og selvhad hos mennesker uden ’flotte’ kindben. Igen, meget kan man synes om Amy Schumer, men hendes kamp mod Hollywoods kropsideal har i et par år nu været en lille revolution i periferien på de røde løbere, og får altså nu sit helt eget spotlight i I Feel Pretty. Amy Schumer er, trods kritik, med til at gøre Hollywood en del mere menneskelig. I filmens klimaks holder vores hovedperson Renee Bennett en tale til et modeshow, hvor hun snakker om, at vi skal finde tilbage til den barnlige uskyld vi alle havde engang. Dengang vi var fyldt med selvtillid og overhovedet ikke tænkte på hvordan vi så ud. Den ukuelige drømmende livslyst der langsomt forsvinder når man træder ind i de voksnes rækker. Trods at hele talen er meget overdreven, bliver man alligevel næsten rørt. Hele filmen har været en lang akavet vej frem til denne tale, og det går først rigtig op for en her, at man faktisk er begyndt at føle noget for vores hovedrolle Renee Bennett. Taget resten af filmen i betrækning, virker denne vellykkede scene dog mere som held end forstand.

Smuk i sin blotte idé.
I Feel Pretty har et problem, som man ikke kan se bort fra. I sin stræben efter sympati og forståelse, kommer den nemlig til at dæmonisere smukke mennesker en smule. Den prøver at fortælle at slanke, flotte mennesker også har problemer, henholdsvis med karakteren Mallory og Avery LeClaire, men det er som om, at Amy Schumers karakter Renee Bennet, aldrig helt forstår hvorfor. Og ligesom Amy Schumer bærer filmen præg af en vis dobbeltmoralskhed. Filmens kernemening er, at alle mennesker er smukke, og at vi alle sammen skal revurdere vores samfunds skønhedsideal. Alligevel bruger Amy Schumer, som ikke engang er særligt grim eller tyk til at starte med, sin ’overvægtige’ krop til at få os til at grine. Især i en dansescene på en bar, hvor hele scenen er lagt op til, at publikum skal sidde og sige ”prøv at se alle hendes deller der flyver rundt”, og det er netop denne store tvetydighed der ødelægger meget af det smukke budskab, som filmen ellers har fokus på. Alligevel skal filmen have ros for de scener der faktisk fungerer, og en historie, der selvom den ikke er så godt fortalt, er smuk i dens blotte idé.

Titel: I Feel Pretty
Original Titel: I Feel Pretty
Premieredato: 31. maj 2018