I Lykkens Skygge

7. marts 2006 af Per C. Halling

I Lykkens Skygge billede

2 par med meget forskellig baggrund ønsker at få et barn, men af forskellige årsager ikke kan få det - Men er det altid lykken at få et barn ?

Det er ikke så tit vi ser film fra Finland på disse kanter, og det var derfor spændende at se denne film, som dels tager en meget aktuel problemstilling (barnløshed) op, men også skildre par i 30’erne, hvilket er et frisk pust, for vi fodres konstant enten med film om teenagere eller unge i 20’erne.

2 forskellige par – 1 problem

Paula, som er skolelærer og deltidskunstner er hverdag omgivet af børn, og Jarkko som er ægteskabs- og parterapeut i den lokale kirke, er et par i 30’erne som har et varmt og kærlighedsfyldt ægteskab og er meget tilfredse med deres tilværelse. De bor og lever romantisk, så det eneste som mangler er et barn, hvilket har vist sig ikke at være så let at få. Paula giver dog ikke op, så hun prøver endnu en kunstig befrugtning, denne gang ser det ud til at lykkedes for dem og bliver meget lykkelig over hun endelig gravid.

Helena og Mikko er også et par i 30’erne, som har gjort det godt. De har begge gjort karriere op gennem 20’erne og har rigtig gode jobs, som både har givet dem status og en masse materielle goder, vi andre går rundt og sukker efter, og muligheden for at gøre hvad de vil og hvornår de vil, som fx tage på weekendtur til Rom. Kort efter endnu en forfremmelse, finder Helena ud af hun ikke er lykkelig og det eneste, som kan fylde hendes tomrum ud er et barn, hvilket ikke lige er det Mikko går rundt og drømmer om.

Men nu er det hele bliver rigtig sjovt, for dels kollapser Paula under en skoleudflugt og taber barnet for 6 gang og dels finder Helena ved et tilfælde ud af, at Mikko er steril. Begge pars forhold bliver nu virkelig på en prøve og ikke mindst, da deres veje krydses og uforudsete ting begynder at ske som naturligvis ikke skal røbes her, men det bliver ikke kedeligt, kan jeg godt love.

Følsomt emne - Stærkt spil

Dette er en film, som tager et meget følsomt emne op, og derfor er det meget vigtig, at vi tror på personerne og det gør man i denne film og derfor er det en stor styrke at skuespillerne ikke er kendte ansigter på disse kanter.

Tiina Lymi, spiller rigtig godt og indfølt som Paula. Man føler hendes glæde, men også hendes vrede og ikke mindst fortvivlelse over ikke at kunne få sit højeste ønske opfyldt. Hendes spil virker meget troværdig ikke blot i den måde replikkerne bliver sagt, men også den måde hun reagere både på såvel udvendig og indvendig, man kan virkelig mærke og føle at hun er en figur af kød og blod, og ikke kun en type.

Milka Ahlroth, takler sin krise på en helt anden måde, hun er meget mere indadvendt og kontrolleret, selvom man bestemt også føler hendes besættelse om vigtigheden af at få et barn og venter på at hendes kølige facade skal krakelere.

Det er ikke kun kvinderne, som bære denne film alene mændene er også rigtig gode.

Paulas mand Jarkko spilles af Nicke Lignell, hvilket han gøre rigtig godt. Man kan mærke at han til sidesætter sig selv og følelser i håb om, at han bedre kan være der for Paula, hvilket desværre ikke er helt nok for at trænge ind til hende. Man kan mærke på ham hans afmagt over ikke at kunne få en frugt af hans kærlighed til Paula men også, at der er andre ting i livet, som kan gøre ham lykkelig bare han er sammen med hende. Dette giver ham et stort overskud til at takle både hende, sine klienter og ikke mindst familie, der har lagt et stort pres på dem. Hans spil ligge måske mere i det ikke sagte end det sagte for hans tro på lykken og kærligheden er utrolig stærk, giver ham en fantastisk udstråling.

Mikko spilles lige så sikkert af Santeri Kinnunen. Man mærker på ham dels frustrationen over at blive mindet om at han er steril og nu bliver krævet til regnskab for denne hemmelighed han har holdt skjult for Helena, men også følelser om ikke at kunne få børn, han for længst havde lagt på hylden, da han troede han havde fundet lykken og den rigtige kvinde i sit liv, hvor hans problem ikke betød noget. Man mærker klart hans kærlighed til Helena for, da han prøver at fører en flirt ud i livet, kan han ikke gennemfører den. Flere gange bliver han konfronteret med problemer, men så snart det drejer sig om følelser vælger han flugten som løsning, så i stedet for at vokse forbliver han bare hvor er uden at komme nogen veje, hverken menneskelig eller professionelt. Santeri Kinnunen spiller rollen sikkert og umodent at man tror på ham, selvom man nødigt vil identificeres med ham, for man bør da være voksen når man er i 30’erne.

Socialrealisme når det er bedst

Filmens instruktør Claes Olsson har her virkelig skabt en god og rørende romantisk film om kærlighed og tilgivelse, en universel skæbnehistorie, der allerede taget bl.a. har taget finske biografgængere med storm og som vi nu også får mulighed for at glæde os over.

Filmen er fortalt roligt og stille, med god portion af humor og lune, så selvom vi kommer hele følelsesregistret igennem, fra glæde til sorg, kan man ikke udgå at blive opløftet og optimistisk efter at have set denne film. Her er ingen forsøg på at imponere, med smarte effekter eller smukke skuespillere, her er det historien og problemerne som er i fokus, fortalt med smukke og meget stemningsfyldte billeder og velvagt musik, der ikke kun er rocksange, der skal markedsføres ved samme lejlighed.

Claes Olsson har med I Lykkens Skygge og skabt en seriøs komedie om livet i 30’erne, som der ikke er mange af på hylderne i videoforretningerne, så selvom den er Finsk skal du ikke styre udenom denne film, for det er ikke en film, som på nogen måde dømmer, men god til at skabe lidt snak om hvad som skaber lykke og hvad som gør os lykkelige, uden at fylde den med klicher og blive en omgang sødsuppe med en påklistret happy end.

Ekstra Materiale

Desværre har hverken Claes Olsson eller skuespillerne indtalt et kommentarspor til denne dvd, så vi kommer ikke rigtig bag om filmen, selvom vi får den typiske godt halve times Making of . . . i stedet for. Det er dog tydeligt, at der har været en god kemi mellem skuespillerne under indspilningen og det har afgjort smittet af på det endelige resultat. Vi får både interviews med både folk foran og bag kameraet og en masse glimt fra optagelserne. Programmet er noget bedre end det vi er vant til, men desværre et det for kort til at man kommer rigtig i dybden. Sjovt nok er dette program tekstet på Engelsk og ingen af de sprog man ellers kan vælge, så kan du ikke Finsk eller Engelsk

Det øvrige ekstra materiale begrænser sig til 2 musikvideoer til 2 af sangene fra filmen, samt dens trailer, men ikke som vi er blevet vant til, fra øvrige film fra Nordisk Film.

Video og Audio

Billedkvaliteten er som den skal være, uden at det dog går hen og bliver reference kvalitet. Billedet er i flot (1.85:1) Anamorphic Widescreen og har en meget høj kontrast, dog forekommer der af og til pixeleringer og forstyrrelser i billedet når der skiftes til håndholdt kamera. Men når det er sagt gør den høje kontrast sit til , at man især i filmens udendørsoptagelser få fuld valuta for pengene, for man føler virkelig kontrasten mellem, på den ene side at leve et smuk sted med frisk vand, land og luft hos Paula og Jarkko og på den anden side meget isoleret og alene hjemme hos Helena og Mikko, hvor der ikke mangler noget, altså rent materielt.

Lyden er et helt kapitel for sig selv og leveres i både Dolby Digital 5.1 og et 2.0. Selve lydsporet primært er stemningsfyldt musik og enkelte velvalgte sange. Der ikke er i sagens natur ikke meget action i filmen, men alligevel er der meget liv i alle kanaler, når man sidder og ser den i 5.1. Fx kan man tydeligt høre regnen rundt om dig mens Paula bryder sammen i regnen og meget tydeligt mange andre lyde som man kender fra sit eget hjem. Ikke fordi man ikke kan høre detaljer i andre film, det kan man godt, men her virker det bare som om der er gjort ekstra meget ud af at skabe følelse at realisme og være tilstede i stedet for bare at være publikum, så når vi sidder og ser filmen. Vi også med i den, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Menuer, Kapitler og Tekster

Der er stemningsfulde menuer, ledsaget af effekter og musik fra filmen og de er nemme at hoppe rundt i. Kapitlerne er velvalgte selvom der kun er 12. Der er mulighed for tekster på Dansk, Svensk, Norsk og Finsk, samt muligheden for helt at fravælge tekster.

Konklusion

Endelig kommer der en film for folk i 30’erne som er både rørende, romantisk og giver noget at snakke om efter filmen. Den tager alvorlige emner som barnløshed og lykke op på en rigtig god måde og skildre det på en frisk og nærværende måde uden, at det går hen og bliver, hverken trivielt eller følelsesporno, og holder hele filmen igennem.

En god og varm film med humor og sjæl, som du ikke må snyde dig selv for i disse kolde forårs dage, mens vi venter på sol og varme.

Jeg giver filmen en ekstra pil opad, for jeg tager hatten af for at Nordisk Film tør lancere en smal Finsk film på det kritiske Danske marked, så lad dig ikke skræmme af, at dels kommer den direkte udenom biograferne og ud på dvd og, at du ikke kender nogen af skuespillerne. Et frisk pust fra Norden i blandt alle de andre film, fra hele verden.

Det var svært at vælge kun 3 billeder, så klik ind på filmens hjemmeside, hvis du ikke er overbevist efter de 3 jeg har valgt.

Titel: I Lykkens Skygge
Original Titel: Onnen Varjot