Via Canada ankommer en irsk familie ved aftenstid til New York i egen bil, og er fuldstændig benovet over the skyline, Manhattens lystæppe af reklamer, der blinker deres neon nedover dres nye liv. De kører hele natten for at finde et sted at bo, og i den billige bydel finder de en saneringsmoden slumejendom, hvor de flytter ind. De første etager bebos af et noget skummelt persongae, småkriminelle, narkomaner, transvestitter og andre farverige personer. Længere oppe slår den irske familie sig ned, og det kræver en del arbejde, det var et rigtigt håndværkertilbud, faren Johnny (Paddy Considine) går til auditions, i håb om en rolle i en af byens mange teatre, medens moren, Sarah (Samantha Morton) tager det forefaldende arbejde i en lokal grillbar. Livet synes at tilsmile dem lykken allerede fra første færd, og de to børn Christy (Sarah Bolger) og Ariel (Emma Bolger) oplever alle de magiske ting, som kun børn kan se. Men sommeren sætte rigtig ind, fugtighedsbarometeret svinger op i det ulidelige område, det synes at tage livet af Sarah, Johnny går stadig til prøver, og et spøgelse i form af deres barn Frankie der døde 5 år gammel, trækker sine skygger henover familien, og forklarer lidt deres søgen efter et nyt liv. Hele planen sættes virkelig på en prøve. Så indtrffer den årlige halloween, og børnene, klædt ud, rasler rundt i opgangen for slik. Nedenunder dem står der malet med store bogstaver KEEP AWAY, og de har tiltider hørt høje råb derinde fra. De banker på døren først lidt tøvende, men da de hører at der er nogen derinde banker det vedvarende, og tilsidst river ejeren mand døren op med et råb. De står forstummet, og kigger på han meget mørke ansigt. Efter et lille stykke tid lysner han op, og invitere dem indenfor. Et stort atelier dækker hele lejligheden, og denne enspænder Mateo (Djimon Hounsou) viser sig pludselig at være et rigtig godt bekendtskab, som familien mibnus Johnny tager til sig. Denne underbo forandrer pludselig familiens liv drastisk....
Jim Sheridan er lidt på udebane med denne film, som dog har stærke bånd til det irske. Med film som “Min Venstre Fod”, og “I Faderens Navn” ligger der store forventninger til denne opus, om det tokulturelle aspekt, og alle de genvordigheder der ligger i det. Der er skæve vinkler og den uopslidelige irske kynisme, og gode præstationer hos Samantha Morton (der spiller moren), børnene og en specielt intens Djimon Hounsou. Filmens svaghed er at den sætter sig selv mellem to stole, den vil fortælle for mange ting, Sheridan er også lidt på udebane i New York, og historien med det tabte barn Frankie bliver mere dominerende, på den lidt akavet måde. In America har ikke den nerve, man ellers ser hos Jim Sheridan, men den har sine små fine øjeblikke.