In America (DVD)

23. maj 2004 af Jesper Pedersen

In America (DVD) billede

Irsk familie forsøger at starte på en frisk i det forjættede Amerika, i Jim Sheridans delvist selvbiografiske film.

Den irske instruktør Jim Sheridan, som i 1993 lavede en af 90’ernes bedste film, In the Name of the Father, og siden hen skuffede lidt med The Boxer fra 1997, er nu tilbage med dramaet In America. Som filmens titel giver et vink om, har Sheridan flyttet handlingen fra sit elskede Irland til USA. Men de personer Sheridan skildrer, er stadigvæk irske.

Efter at have mistet deres femårige søn, Frankie, flytter det irske par Johnny og Sarah, sammen med deres to døtre, Christy og Ariel, til USA. Her flytter de ind i den fattige del af New York, i en ejendom bosat af skæve eksistenser. Blandt dem er den tilsyneladende ugæstfri Mateo, som de to døtre, og siden hen Sarah, hurtigt fatter sympati for. Alt imens kæmper den lille familie, med faderen Johnny i spidsen, for at klare sig i deres nye land, hvor det ikke ligefrem er nemt at få et arbejde.

Jim Sheridan er tydeligvis en instruktør der sætter personinstruktionen meget højt. Og præcis som i hans tidligere film, er skuespillet i In America strålende over hele linien. Den forholdsvis ukendte Paddy Considine gør Johnny til et meget sympatisk bekendtskab, Samantha Morton leverer en afdæmpet præstation som Sarah, mens Djimon Hounsou, som blev nomineret til en Oscar for bedste mandlige birolle, spiller Mateo.

Skuespillet spiller en rigtig stor rolle for In America, i og med at filmen ikke har en egentlig fremadskridende historie at fortælle. I stedet fremstår In America som en collage af begivenheder, der alle sammen skal tegne et følelsesmæssigt rigt billede af den emigrerede irske familie, der efter bedste evne forsøger at starte på en frisk, og komme sig over tavet af Frankie. Familiens kamp er ofte ganske rørende, og Sheridan er heldigvis så dygtig en instruktør, at det aldrig bliver patetisk. Og især pigernes oplevelser i ejendommen fremvirker ofte smil. Men indimellem er In America desværre også for usammenhængende, hvor det udstilles, at filmen mangler den motor, der kunne have gjort In America mere helstøbt.

EKSTRAMATERIALE:
DVD’en indeholder kommentarspor fra instruktøren, Jim Sheridan. Ti slettede scener, som Sheridan også kommenterer på, samt et indslag om ”The Making of In America”
Altså intet gennemgribende nyt, men tilstrækkeligt til tre stjerner.