In the Valley of Elah

24. oktober 2008 af Maria Moni

In the Valley of Elah billede

In the Valley of Elah er en barsk film med noget på hjertet.

Filmen ”In the Valley og Elah” er et eksempel på, når virkeligheden overgår fantasien. Handlingen er baseret på en sand hændelse, hvor en ung soldat hjemvendt fra Irak, uden nogen grund, dræbes af knivstik, parteres og brændes af sine kammerater, hvorefter de tager hen på en fastfoodrestaurant og spiser, fordi de var sultne. Hvis det ikke var sket i virkeligheden, er det næsten umuligt at forestille sig sådan en bestialsk og meningsløs handling kunne forekomme.

Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) er en ægte amerikansk patriot, der beder bordbøn og tror på de gamle dyder. Han er veteran fra hæren, og han har et nostalgisk forhold til militæret. Måske presset af Hank, har begge hans sønner valgt en karriere i militæret. Den ældste søn er død ti år tidligere i en helikopterulykke. Den anden søn, som har været udsendt til Irak, er udeblevet fra sin orlov, efter at han er vendt hjem til militærbasen Fort Rudd. Hank, som jo nok mener, at han kender sin søn, begiver sig af sted til New Mexico for at finde ud af, hvad der er sket med den fortabte søn.

Få dage efter finder politiet et parteret, brændt og halvædt lig, der viser sig at være Hanks søn Mike. Politiet står på bag bund, og militæret er meget modvillig i opklaringen af mordet. Sagen tages op af kriminalbetjenten Emily Sanders (Charlize Theron), der i et mandsdomineret arbejdsmiljø må kæmpe for at blive taget seriøs. Sammen med Hank, forsøger Emily at kortlægge, hvad der har ført til Mikes fatale skæbne.

Efterhånden som filmen skrider frem, viser det sig, at Hank i virkeligheden ikke kendte sin søn så godt, som han troede. Krigen i Irak har ændret Mike fra at være et normalt fungerende menneske til at være et stofmisbrugende, kvindenedgørende og følelsesmæssigt afstumpet individ. Dette billede chokerer Hank, som bliver tvunget til at ændre sit tidligere patriotiske syn på militæret.

”In the Valley of Elah” tegner et råt billede af de soldater, som vender hjem fra krigen i Irak. Filmen ikke alene en kritik af USA’s deltagelse i krigen, men i lige så høj grad en kritik af det amerikanske system, som ikke tager ordentlig hånd om de hjemvendte soldater, der lider af post traumatic stress disorder.

I filmen illustreres det ikke alene igennem mordet på Mike, men ligeledes via en episode, hvor en kvinde til en hjemvendt soldat henvender sig til Emily Sanders og fortæller, at hendes mand har kvalt og druknet deres hund for øjnene af hende og hendes lille søn. Hun trygler Emily om at gøre noget, men Emily afviser sagen. Senere i filmen findes kvinden myrdet på nøjagtig den samme måde som hunden. Emily føler sig tydeligvis skyldig, fordi hun ikke tog kvindens bøn seriøs, men i stedet ignorerede det faktum, at manden rent faktisk var farlig for sine omgivelser.

Filmens titel stammer fra historien om David og Goliat, hvilket bliver omdrejningspunktet i hele filmen. I ”In the Valley of Elah” bliver David symbolet på de unge amerikanske soldater, som bliver sendt ud for at kæmpe imod Goliat, en fjende der næsten er umulig at slå. Instruktør Haggis bruger historien om David og Goliat til indirekte at stille filmens store spørgsmål. I slutningen af filmen spørger Emilys søn sin mor: ”Why would he let him fight a giant, he was just a boy? Spørgsmålet er tvetydigt, og stilles både til Hank, og til samfundet.

”In the Valley of Elah” er en vigtig film med et vigtigt budskab. Desværre bliver symbolværdien især i slutningen af filmen lidt for tung og klichefyldt, og det ødelægger en del af filmoplevelsen. I begyndelsen af filmen virker det hele lidt rodet, men til sidst kædes det hele sammen og danner en perfekt helhed. Dette er sikkert velment fra instruktørens side, men man sidder desværre med følelsen af, at det hele er lidt for konstrueret og gennemtænkt. Denne effekt trækker ned i den samlede vurdering af en ellers rigtig god film med noget på hjertet.

Ekstramateriale
Special features består af to små dokumentarfilm: ”In the Valley of Elah: After Iraq” og ” In the Valley of Elah: Coming Home”, som viser de forberedelser cast og crew gjorde sig inden og under indspilningen af filmen. Materialet er spændende og giver en større indsigt i de tanker der lægger til grund for filmen. Desværre er både billede og lydkvaliteten meget dårligt, hvilket trækker ned. Derfor bliver det kun til to stjerner ud af seks mulige.

Lyden er gengivet i Dolby Digital 5.1, Dolby digital 2.0 og DTS.

Filmen er tekstet på dansk, norsk, svensk, finsk og engelsk.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Sandrew Metronome.

Titel: In the Valley of Elah
Original Titel: In the Valley of Elah
Premieredato: 23. september 2008
Instruktør: Paul Haggis
Skuespillere: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon, Josh Brolin, Wes Chatham, Jake McLaughlin, Mehcad Brooks, Victor Wolf, Jason Patric, James Franco, Barry Corbin, Frances Fisher, Jonathan Tucker m.fl
Spilletid: 121 min.
Selskab: Blackfriars Bridge Films, NALA Films, Samuels Media og Summit Entertainment, 2007
Genre: Krig