Independence Day-special edition DVD

5. december 2001 af Jelena Durovic

Independence Day-special edition DVD billede

Jorden er ved at blive invaderet af fremmede fra rummet. Man er nødt til at slå igen men hvordan?

Vi befinder os i USA i starten af juli måned, hvor stort set hele nationen er i gang med forberedelserne til uafhængigheds dagens festligheder d. 4. Juli. Folk har fri fra arbejde, og selv militæret fungerer med en tredje del af deres fulde mandskab. Derfor er det en yderst ubehagelig overraskelse, da man i det Hvide Hus opdager, at et mærkværdigt objekt af enorm størrelse nærmer sig jorden. Da dette fænomen begynder at sende mindre størrelser igennem jordens atmosfære og over verdens største byer, går det op for alle, at det er intelligente væsener fra rummet som står bag dette. Men er deres hensigter gode? Det viser sig IKKE at være tilfældet, og da de begynder at jævne disse storbyer med jorden, er det på tide at indlede et modangreb.
Militæret kalder alle der stadig er i live ind, og de begynder at forberede sig til en kamp mod disse rumvæsener. Men dette viser sig at være mere indviklet end man turde håbe på. De fremmede er betydelig højere udviklede på det teknologiske plan og har elektroniske skjolde på deres skibe som ikke kan gennemtrænges selv med menneskernes stærkeste våben. Den eneste vej at komme udenom disse skjolde er at flyve op i moderskibet og plante en virus, så det bliver desorienteret. For når først moderskibet er sat ude af spil, kan det ikke sende de nødvendige oplysninger til de små skibe og de kan ikke beskytte sig med skjoldene. Men hvordan gør man det? Og skaffer det nok tid til at bekæmpe de fremmede?

‘Independence Day-special edition’ er virkelig en oplevelse man ikke skal gå glip af. For disse som ikke har set filmen i biograferne, byder den på en imponerende historie med mange flotte special effects. Samtidigt er den også utroligt velspillet, især af Will Smith som soldaten, der hjælper USAs præsident og Jeff Goldblum som den intelligente radio-tekniker.
For dem der har set filmen er der også meget at hente på denne DVD. Der er to timers ekstra materiale, med alt fra kommentarer indtalt af bl.a. Josh Goldblum til slettede scener. Det sidstnævnte er især interessant, da det ikke er særlig ofte, man får lov at se de forsøg folkene bag filmene laver, inden de når frem til det endelige resultat. Derudover er der en særlig udgave af filmen, hvis man ikke skulle have lyst til at se den samme som i biografen. Denne er dog uden markante forskelle fra biograf-udgaven, så noget helt nyt skal man ikke forvente at finde her.
Alt i alt er ‘Independence Day-special edition’ en imponerende spændende og underholdende DVD. Se den!

Titel: Independence Day
Original Titel: Independence Day ID4