Inspector Morse – Døden I Jericho

16. juli 2005 af René Hyldig

Inspector Morse – Døden I Jericho billede

Inspector Morse og hans assistent Lewis sammen for første gang, i efterforskningen af mordet på en klaverlærerinde.

Døden i Jericho er det allerførste afsnit i første sæson af serien om kriminalinspektør Morse i Oxford. Morse (John Thaw) står til forfremmelse, men forbigås p.gr.a. af hans egenrådige og drikfældige facon, og i stedet forfremmes hans kollega Bell (Norman Jones). Det afstedkommer at Morse tvinges til at arbejde sammen med den jordbundne og snusfornuftige kriminalassistent Lewis (Kevin Whately).

Kriminalinspektør Morse er stærkt interesseret i klassisk musik, og synger også i kor. En af kvinderne i koret, musiklæreren Anne Staveley (Gemma Jones) – som Morse ovenikøbet har haft et godt øje til, findes hængt i sit hjem i Jericho-området i Oxford. Umiddelbart ligner det selvmord, men Morse har sine private grunde til at betvivle selvmordet, og vælger i selskab med Lewis at indlede en mordundersøgelse. En parkeringsbillet og kong Ødipus kommer Morse til hjælp undervejs…

Serien om Morse består af i alt 33 afsnit, fordelt på otte sæsoner. Som nævnt er dette det første afsnit i serien og det synes. Dels skal set-up’pet med Morse og Lewis køres i stilling, og dels skal serien finde sin form. Det prøver især første halvdel af afsnittet, og det er først i den sidste del at vi får regulær vintage-Morse. Her er til gengæld både Morse og Lewis i deres karakteristiske roller, den karismatiske, nærige, drikfældige, romantiske, vrisne Morse, overfor regelbundne lige-ud –ad-landevejen Lewis. Vi oplever også Morse som den sårbare ensomme mand med det vanskelige sind, der kolliderer med de fleste af hans kollegaer. Men som har et varmt hjerte, og som tydeligvis påvirkes af Staveleys død.

Det er også første møde med patologen Max, (Peter Woodthorpe) og med politikommisær Strange (James Grout). Faktisk var Grout ikke tiltænkt yderligere optrædener, men han dukker efterfølgende op i afsnittene 5, 9, og 15, og fra femte sæson er han med i alle afsnittene.

Døden i Jericho bygger på Colin Dexters roman af samme navn, men der forekommer forskellige afvigelser, bl.a. hedder Anne Staveley Anne Scott hos Dexter, ligesom Døden i Jericho ikke er Colin Dexters første men femte udgivelse om inspector Morse. Historien kredser begge steder om Ødipus-temaet, men man skal læse bogen for til fulde at få pointen. Colin Dexter selv ses i et glimt, da han passerer Morse som er på vej for at besøge Ned Murdoch (Spencer Murdoch) på college.

Afsnittet afviger en smule fra de efterfølgende, fotograferingen er mere kontant og naturalistisk, og billederne ikke slet så maleriske.

Alligevel er det en fremragende stykke who-dunnit-fortælling, og man er rigtig godt underholdt med dette stykke tidløse britiske tv-underholdning af absolut højeste karat.

Filmen er venligst stillet til rådighed af