Inuk

5. december 2015 af Henrik Andersen

Inuk billede

Smuk og rørende Grønlandsk film, om at overleve i en barsk hverdag fyldt med alkohol og vold. Inuk er teenager og oplever skyggesiden af det Grønlandske storbyliv. Da han af kommunen bliver flyttet på børnehjem, får han en ny chance for at opleve hvordan livet også kan være. Smukt, meningsfyldt og med masser af kærlighed. Inuk er en fin lille film fyldt med håb og smukke billeder.

Inuk er født på den Grønlandske is. Hans far og mor levede det barske men frie og lykkelige liv som jægere, indtil den dag ulykken skete, og Inuks far gik igennem isen og druknede. En del år senere er Inuk blevet teenager og moderen er forsumpet i øl og snaps, imens hun lader sin fordrukne nye mand tæske Inuk. Selvom Inuk har mange venner i storbyen, kan det ikke blive ved med at gå, og snart bliver han fjernet til et børnehjem langt væk fra storbyens stressende liv. I forbindelse med børnehjemmet kommer Inuk i kontakt med en flok ældre jægere, der stadigvæk dyrker det gamle, liv og de traditioner der var dengang. De indvilliger i at tage børneflokken med på jagt til sælbugten, for at videregive deres traditioner, og give de unge mulighed for at finde ind til dem selv og de gamle værdier igen. Det bliver en lang rejse ud over isen, hvor den vilde natur bestemt ikke gør det nemmere. Inuk lærer hurtigt, at man ikke kan være selvisk og egoistisk på isen, og at det at være i pagt med naturen også indebærer, at man er et med sig selv som person.

Instruktøren Mike Magidson har lavet en smuk og enkel film, der uden at løfte pegefingre af nogen, beskriver de problematikker de fleste samfund har i dag, og ikke mindst de gamle jægersamfund, som det der findes på Grønland, hvor de gamle og stolte traditioner er splittet i den moderne og materialistiske dagsorden, som man skal indordne sig under nu om stunder.
Selvom tempoet er langsomt, og til tider virker helt dokumentar agtigt, bliver det aldrig kedeligt at følge med i Inuks udviklings rejse imod hans egne rødder.

Skuespillet er godt, og selvom mange af de medvirkende er amatør skuespillere og folk fra lokal samfundet, så levere de alle som en fine præstationer, der uden tvivl er med til at fører realisme og nærhed til historien.

Inuk er en fin og vigtig film, der sagtens kan bruges i forbindelse med undervisning i folkeskolens stører klasser.

Der er ikke noget ekstramateriale af finde på denne DVD udgivelse. Billedet står ok, og lyden kan nydes med det originale Grønlandske lydspor i Dolby Digital.

Det er muligt at se Inuk med Danske undertekster. Desværre har udgiverne lavet en stor tekstfejl der fylder meget hele filmen igennem. Når en undertekst er kommet på, bliver den ikke fjernet igen, før den næste kommer på. Inuk er fyldt med mange lange flotte ordløse passager, og derfor hænger en tekst tit længe fast på billedet og ødelægger faktisk billedmæssigt oplevelsen ret meget. Dette trækker desværre ned på oplevelsen af en ellers smuk film. Ærgerligt at de danske udgivere ikke har fået rettet denne fejl, inden de har sendt den ud i forretningerne.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Mislable.

Titel: Inuk
Original Titel: Inuk