Kontra
Kontra billede

It Ends with Us

5. september 2024 af Maria Bjerregaard

It Ends with Us billede

Der er alt for meget skønhed over ”It Ends With Us”, selvom emnet er meget alvorligt.

Den amerikanske forfatter Colleen Hoover udgav tilbage i 2016 bogen ”It Ends With Us”. En bog, der skabte stor opmærksomhed grundet dens tematik om fysisk og følelsesmæssig vold. Selv har hun nævnt, at dette er en fortælling om hendes egne forældre – og ja, man skriver jo det, som man kender. Nu har bogen fået en ordentligt make-over, hvor de pæne skuespillere Blake Lively og Justin Baldoni er blevet hyret til hovedrollerne.

Lily Bloom ( Blake Lively) har ikke altid haft det let, men nu vælger hun at se positivt på fremtiden og åbner derfor en blomsterbutik i Boston. Ved et tilfælde møder hun den flotte neurokirurg, Ryle ( Justin Baldoni). De bliver hurtigt forelsket, men der viser sig hurtig tegn på store problematikker. Da Lilys første kærlighed, Atlas ( Brandon Sklenar) også tilfældigvis kommer tilbage ind i livet, må Lily gør alt, for at sikre sig en lys fremtid.

Blake Lively er gudesmuk, og det har hun været helt tilbage fra sine ”Gossip Girl” dage. Der er ikke en finger at sætte der, når Lily skal komme flyvende i korte kjoler og høje stiletter. Dog virker det så fjernt fra den virkelighed som filmen gerne, vil slå fast, og det er som om, der ikke er en sammenhæng imellem det pæne og det grimme. Lively har heller ikke været nogle særlig stor skuespiller, og hende talent er i den grad meget begrænset. Derfor kunne det havde været mere naturligt at caste en lidt mere ukendt skuespiller i den bærende hovedrolle.

Dog er Justin Baldoni en del bedre, da han også har udfordring til at portrættere den pæne, succesfulde læge med kæmpe dæmoner. Der har været ufatteligt meget drama og sladder omkring filmen og ikke mindst forholdet imellem Blake Lively og Justin Baldoni, da Baldoni også er filmens instruktør. De har næsten ikke optrædt sammen i hele presseturen. Dette kan muligvis også ses på skærmen, da det ikke er altid, at to så pæne skuespillere ender med at have fremragende kemi.

Tematikken er meget alvorligt, og i disse tider, hvor MeToo bevægelsen fylder mere, så er det heller ikke blevet et total tabu at snakke om. Dog virker partnervolden i denne film utrolig begrænset, selvom historien har alle mulighederne for at portrættere den ægte og oprindeligt. Det virker som om, at Justin Baldoni ikke har haft mulighed eller ressourcer til at følge temaet helt til døren, hvilket er ærgerligt, da disse historier er så vigtige at få frem. Det hele i filmen bliver simpelthen for pænt og renligt, i stedet for at være grimt og rørende, som de lykkes med i succes-serien ”Big Little Lies”.

”It Ends With Us” er en meget begrænset og alt for pæn adaptation af en succesfuld bog. Blake Lively er ingen stor skuespiller, og dette kan tydelig ses i alt hendes skærmtid, da hun skal bære det meste af filmen. Justin Baldoni virker til at være berøringsangst for at følge filmens alvorlige tema helt til døren, og derfor falder den meget lange historie fra hinanden. 130 minutter er alt for lang tid!

Titel: It Ends with Us
Original Titel: It Ends with Us
Premieredato: 5. september 2024