Jack the Ripper

23. september 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Jack the Ripper billede

Spændende og velspillet krimiserie

Engang for længe siden da Michael Caine ikke spillede Batmans butler og stadig havde nogenlunde normalt hår, medvirkede han i den engelske miniserie Jack the Ripper. Angiveligt skulle Caine på det tidspunkt (1988) have været den bedst betalte skuespiller nogensinde i en engelsk tv-serie, så forventningerne til serien har været store. Ikke mindst fordi historien om Jack the Ripper altid har fascineret englænderne. I virkeligheden fandt man aldrig ud hvem Jack the Ripper var, men serien proklamerer, at de har fået fat i hidtil ukendte politirapporter, som har været med til at skabe serien og finde ud af, hvem den rigtige Jack the Ripper var.

Vi er i 1888 i det victorianske England. En ukendt morder er på bestialsk vis begyndt at slå prostituerede ihjel i et af Londons fattige kvarterer. Kriminalinspektør Frederick Abberline (Caine) bliver sat på sagen sammen med sin trofaste hjælper (hvem sagde Sherlock Holmes?). Abberline finder hurtigt ud af at sagen er større end som så og måske har rødder helt ind i det engelske kongehus, men Abberline har også sine egne problemer at slås med, heriblandt hans alkoholmisbrug og kærlighedskvaler.

Jack the Ripper er en klassisk who-done-it serie. Fordi det er en miniserie på to afsnit af hver halvanden time, så er der rig mulighed for at rigtig mange mennesker kan nå at blive anklaget. Hovedplottet er rigtig godt skruet sammen, og det er umuligt at gætte, hvem skurken er før til allersidst. Jeg må indrømme, at jeg var revet godt med i jagten på Jack the Ripper, især pga. det brogede persongalleri, som alle virker til at kunne have begået mordene. Det minder lidt om Kommissær Barnaby eller Forbrydelsen (i en noget ældre udgave) for at sammenligne det med noget dansk. Dog er der enkelte historier i omkring hovedplottet som virker unødvendige og ufærdige.

Serien blev nomineret til tre Golden Globe og Michael Caine vandt en Golden Globe for bedste mandlige hovedrolle i en tv-film eller miniserie. Caine spiller rigtig godt i rollen som den hærgede men halv-anarkistiske kriminalinspektør som ikke viger tilbage for sandheden. Rundt om sig har Caine en række medspillere som også gør det imponerende godt. Skuespillet er altså upåklageligt selvom der til tider bliver en smule overspillet i visse scener. Set-uppet er også imponerende. Der er virkelig lagt tid og penge i at få både kostumer og omgivelser til at ligne 1800-tallets victorianske England, og det er med til at gøre serien endnu mere livagtig og troværdig.

Jack the Ripper kan klart anbefales hvis man er til krimier af den gode og spændende slags. Skuespillet og set-uppet er helt klart med til at gøre serien endnu bedre og så påstår seriens skabere jo også at have fundet svaret på hvem den rigtige Jack the Ripper var, så hvis man gerne vil have svaret, må man se serien.

Another World Entertainment.

Titel: Jack the Ripper
Original Titel: Jack the Ripper