Jagten

10. maj 2013 af Nikolaj Sonqvist

Jagten billede

Vinterberg tilbage på sporet igen

Jagten på den gode historie
Thomas Vinterberg brød for alvor igennem internationalt i 1998 med Festen, den første film efter dogme95 manifestets regler. I filmen åbner Ulrich Thomsen mildest talt op for sin families Pandoras æske og ud strømmer grusomme hemmeligheder om ham og hans søsters incestuøse forhold til sin far.

Siden har Vinterberg aldrig rigtig formået at følge op på sin succes. Hans udenlandske eventyr "It’s All About Love" (2003) og Dear Wendy (2004) opnåede ikke samme højder og selvom mange elementer er Vinterbergske, så bærer de måske for meget præg af en instruktør, der fik for store budgetter til at indfri forventninger derefter. Tilbage i Danmark kom en dansk lavkomedie En Mand Kommer Hjem (2007) efterfuldt af den langt mere vellykkede Submarino (2010).

Med hans seneste Jagten vender Vinterberg tilbage til den enkle grusomme historie uden de store armbevægelser. Den vidner om en instruktør, der vender tilbage til sine rødder og pludselig kommer i tanke om, hvad Dogme-reglernes essentielle udgangspunkt i virkeligheden gik ud på: at fortælle historien ærligt uden teknisk ekstravaganza og lade skuespillet træde frem fremfor mediet. Det betyder ikke at Jagten ligefrem er en Dogmefilm. Langt fra! Men det betyder mere at Vinterberg har valgt at sætte historien og skuespillet i forgrunden.

Ingen fest i arbejderklassen
Denne gang er 'festen' rykket ud i provinsen og ind i arbejderklasselige kredse. Den 40-årige Lucas (Mads Mikkelsen) prøver at få styr på sit liv efter en skilsmisse. Han får job i den lokale børnehave og følger ofte Klara (Annika Wedderkopp) til og fra børnehaven, da hendes forældre og Lucas bedste ven Theo (Thomas Bo Larsen) og Agnes (Anne Louise Hassing) ofte ender i skænderier og forsømmer Klara. En dag ser Klara sig sur på Lucas og i børnehaven fortæller hun den daglige leder Grethe (Susse Wold) en lille ”uskyldig” løgn om ham. Det bliver begyndelsen på Lucas langsomt bliver frosset ud af det lokale samfund og anset som en usling af værste skuffe.

At blive stemplet som pædofil er nok noget af det værste i vores dags samfund, men at være uskyldigt stemplet som pædofil må være meget slemmere. En skamplet man nok aldrig kan få vasket helt af. I lokalsamfundet spredes rygterne hurtigt og Lucas’ liv går langsomt i stykker minut for minut. Der er en lille ”uskyldig” piges ord mod en følsom, såret og ensom voksen mands. Alle har jo set Lucas gå hånd i hånd med Klara. Alle har jo set Lucas lege med de andre børn. Alle har jo set at Lucas er indadvendt og alene. Og selvfølgelig skal man tage et barns ord for gode varer, når det drejer sig om noget så seriøst.

Vinterberg rammer plet
Med Jagten rammer Vinterberg igen plet. Som instruktør formår han at træde i baggrunden og fortælle en gribende kynisk historie om en mands uforskyldte forfald. Det er den simple gode historie uden de store dikkedarer, men med mange stærke scener, der kan give dig en klump i halsen. Det er samtidigt Mads Mikkelsen tilbage i en krævende rolle, hvor han byder på dybde og underspillethed, som han er bedst til og som han blev hædret for ved Cannes uddelingen sidste år. Jagten er uden tvivl Vinterbergs bedste film siden Festen og ender måske endda med at være den bedste danske film i år.

Titel: Jagten
Original Titel: Jagten
Premieredato: 7. maj 2013