Jagten På Lykken

2. februar 2007 af Maria Moni

Jagten På Lykken billede

Jagten på lykken er en rørende fortælling om kampen for at opnå den amerikanske drøm.

Jagten på lykken er inspireret af en sand historie, hvilket giver et emotionelt ekko hele vejen igennem filmen. Man føler virkelig med Chris Gardner, i skikkelsen af Will Smith, i hans kamp for at opnå den lykke, som vi alle i bund og grund er på jagt efter.

Filmen udspiller sig i starten af 80erne. Chris (Will Smith) arbejder som sælger uden den store succes. Chris kendte ikke selv sin egen far, så han er fast besluttet på at gøre alt, hvad der står i hans magt for at vise sin egen søn Christopher (Jaden Smith), at han elsker ham overalt på jorden. Derfor beslutter Chris sig for at skifte karriere. Han vil forsøge at få et job som børsmægler. Han går i ulønnet praktik sammen med 19 andre kandidater, der ligesom ham selv kæmper om at få pladsen hos børsmæglerfirmaet. Hans kone er yderst utilfreds med Chris’ nye karriere, og hun vælger derfor at forlade den lille familie. Regningerne vælter ind af brevsprækken, og det ender med at far og søn bliver sat på gaden, men selv da det ser mest sort ud, kæmper Chris videre med en ukuelig optimisme.

Original titlen på filmen er: ” The Pursuit of Happyness”, hvilket er meget sigende for historien og Will Smiths figur Chris Gardner. Ikke alene forsøger filmen at tematisere begrebet lykke, ydermere siger titlen noget om de egenskaber, som Chris Gardner indeholder. Ordet ”Happyness” optræder på en plakat udenfor Christophers børnehave, og hver eneste gang Chris henter sin søn, bemærker han, at ordet er stavet forkert. Det irritere ham grænseløst, da han er den slags person, som helst vil have at tingene er i orden. Denne egenskab følger ham hele vejen igennem filmen, og det er denne egenskab, som i sidste ende sikre ham den lykke, som han er på jagt efter.

Will Smith levere en udmærket præstation, som hårdtarbejdende alenefar, men det er sammenspillet mellem Will Smith og Jaden Smith, som giver filmen sin absolutte charme. Sammenspillet mellem far og søn fungerer optimalt. Man kan ikke lade være med at bemærke, at Will Smith virkelig er kommet langt siden han gav den som ”The Fresh Prince of Bel-Air” i 90erne.

Jagten på lykken er en hyggelig lille film, som er et sikkert valg, hvis man er i humør til at se en rigtig ”feel-good-movie”.

Titel: Jagten På Lykken
Original Titel: The Pursuit of Happyness