John Dies At The End.

18. november 2013 af Henrik Andersen

John Dies At The End. billede

Instruktøren Don Coscarelli har tidligere beriget horror genren med klassikeren Phantasm og dens efterfølgere. Han bragede senere igennem med Bubba Ho-Tep, og nu er han klar med endnu et undergrunds mesterværk, der med sikkerhed vil overraske på flere områder.

Det er ikke helt nemt at skrive en sammenfatning af handlingsforløbet i John Dies At The End, uden at komme til at røbe alt for mange, af de utallige overraskelser der dukker op undervejs. Men i korte træk er historien om de 2 unge mænd David og John. Ingen af dem har opfundet den dybe tallerken, men de hygger sig med det de laver. I deres fritid, hvilken de har meget af, opstøver de overnaturlige hændelser og fungere som et par spøgelses jægere. Deres store forbillede er mediet og tryllekunstneren Dr. Albert Marconi. David og John kommer i kontakt med et nyt bevidsthedsudvidende stof, der går under navnet ”Soja Sovs”, eller bare ”sovsen”. Det mystiske sorte stof der nærmest virker levende, gør at de kommer i kontakt med andre dimensioner samtidig med at det opgradere indtageren til en højere bevisthed. Det viser sig at væsner fra en parallel verden vil prøve at invadere vores dimension. Men spørgsmålet er så, om John og David kan nå at stoppe invasionen, eller om de simpelthen bare allerede er for langt ude i hampen.

Jeg har hørt en person sammenligne John Dies At The End med en sammenkogt ret bestående af lige dele Naked Lunch og Bill And Ted's Excellent Adventure. Det er bestemt ikke helt ved siden af. Don Coscarelli blander mange genre i dette moderne syretrip. Horror, fantasy, splatter og ikke mindst komedie. Heldigvis er komedie delen finjusteret så meget, at det aldrig forfalder til ligegyldig teenage komik. Der er selvfølgelig en del pik og patter optrin (i bogstaveligeste forstand), men det passer perfekt ind i hele filmens stemning.

Man ved aldrig helt, hvor man har John Dies At The End. Det ene øjeblik er man til rock koncert, og det andet bekæmper man en stor kød-golem, der manifestere sig ud af en kummefryser. Handlingen ryger afsted, og man skal endelig ikke gå på toilettet undervejs, hvis man vil have det hele med. For du kan være sikker på, at handlingen har taget en hel ny drejning, når du kommer tilbage fra ”Det lille hus”.

De mange effekter der er med, er af den gode gamle skole. Store monstre, bygget af latex og gummidele, afrevne lemmer og hoveder. Disse herlige old school effekter er frembragt af mesteren Robert Kurtzman, og han levere som altid varen. Selvfølgelig er der også en del moderne computerskabte effekter, men de får fint i samspil med den gamle stil.

På rollelisten har Don Coscarelli som altid nogle spændende navn. En meget veloplagt Paul Giamatti er med i filmens rammehistorie, og gode gamle Clancy Brown (Blandt andet kendt som skurk i den første Highlander film) er det mystiske medie Dr.Maconi. Skønt er det også at se at selveste Angus Scrimm, der spillede The Tall Man i instruktørens Phantasm, igen er med i en lille, med ret uhyggelig rolle som Father Shellnut.

Don Coscarelli har skabt endnu et lille mesterværk, og er man åben for en anderledes filmoplevelse, eller bare rygende skæv, vil man med garanti få en spændende oplevelse med filmen. Personligt har denne anmelder set den hele 3 gange, og glæder sig allerede til at se den igen. John Dies At The End er en af de film, der har noget nyt at byde på ved hvert gennemsyn, og det er bestemt ikke alle instruktører der formår det med deres film.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et ”making of program”, slettede scener, lidt klip fra casting af skuespillerne, et interview md Paul Giamatti, filmens trailer og et spændende kig i effektmagerenes værksted.
Det er desværre ikke så dybdegående programmer, men lidt har i det her tilfælde også ret.

Ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6 mulige.

John Dies At The End er flot overført til DVD og billede og lyd virker som det skal. Billedet er vist i sit oprindelige format og lyden er Dolby Digital 5.1 og 2.0.