Jorden rundt i 80 dage

20. marts 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Jorden rundt i 80 dage billede

Jackie Chan som kinesisk Passepartout i genindspilningen af Jules Vernes historie

I en tid hvor der ikke synes at være plads til nye teknologiske gennembrud i England, finder vi den åbenlyst forhadte Phileas Fogg (spilles af Steve Coogan). Selvom han er på kant med udviklingen og allerede har tænkt på flyvemaskiner, rulleskøjter og automobiler før alle andre, har han ikke just vundet den store popularitet blandt de moderne videnskabsmænd. Phileas trofaste hjælper gennem den svære tid, Passepartout, spilles her af Jackie Chan, som med sin mimik står for en stor del af komikken i filmatiseringen af Jules Vernes klassiske værk, Jorden Rundt på 80 dage.

For at opnå mere popularitet og ikke mindst for ikke at tabe ansigt for altid, indgår Phileas et skørt væddemål: at nå rundt om jorden på 80 dage – eller at miste ansigt for altid og ikke længere have muligheden for at vise sig i videnskabskredse.

Den første filmatisering – og der er uden tvivl nogle der vil sige den bedste – udkom allerede i 1956. Det var med David Niven i hovedrollen. Steve Coogan som spiller Dette årtis Phileas Fogg gør det godt og det er en udmærket instruktion af den ellers ikke så kendte Frank Coraci. Han har stået bag et par succeskomedier: The Waterboy og The Wedding Singer. Denne film er uden tvivl det bedste han har præsteret til dags dato. Rent effektmæssigt, kan man heller ikke klage. Det er ganske forrygende lavet og der er nogle pæne animationer ind imellem til at vise, hvor Phielas & Co drager hen i den store verden.

Det kan ikke andet end være morsomt opleve de mange gæsteoptrædender i Jorden rundt på 80 dage. Vi kan blandt andet se Arnold Schwarzenegger i sin hidtil mest latterlige rolle som prins Hapi (af Syrien?). På ikke mindre end 5 minutter til sammen ser vi også til Kathy Bates, John Cleese, Owen Wilson og den lattermidle Rob Schneider, som man måske vil kunne huske fra Deuce Bigalow (Er du til noget?) Male Gigolo fra 1999.

Man kan kun trække på smilebåndet af Chan, det er nu en fantastisk erobring af det Hollywood, han har fået gjort. Der har været et par svipsere indimellem (Bla. The Tuxedo), hvor der syntes at mangle nogle gode historier til at bakke hans stunts og kampkunstner op. Med Jorden Rundt på 80 dage ser vi en veloplagt Chan, der som altid udfører egne stunts trods sine snart 50 år. Oven i hatten er det den klassiske historie af Jules Verne, han får lov til at deltage i. Det er uden tvivl den første filmatisering, hvor Passepartout får lov til at stjæle billedet, hvilket sker. Den søde Mrs. La Roche, som følger de 2 rejsende det meste af vejen kommer desværre også lidt i baggrunden. Der er dog en forrygende kemi blandt de 3, men det skyldes især Chan som er en udmærket hyggespreder.

Konklusionen er den, at Jackie Chan's popularitet daler og stiger lidt en gang imellem. Han skal være med i en spændende historie, ellers kommer det hele til at gå ud på hvor mange bøllebank der kan gives til højre og til venstre. Der er tale om en vellykket genfortælling af den klassiske historie, peppet op med lidt gendigtning og ikke mindst udmærkede effekter. Det er kun et plus med de mange kendte skuespillere. Hele vejen igennem fastholdes et gardint højt tempo, så man som spektator ikke kommer til at kaste et flygtigt blik på uret. Det på trods af den relativt lange spilletid på 114 minutter.

Jorden rundt på 80 dage er sjov!

DVD ekstra materiale
Der er nogle udmærkede goodies med på denne skive. Glæd dig til: Kommentarspor, alternativ begyndelse, Rundt om jorden i 80 dage, rundt om Jackie Chan, Musik video, Slettede Scener og 5 trailere. Dette er slet ikke dårligt. Næsten top karakter 4 stjerner + 1 for Jackie Chan's come back så 5 stjerner for det.

Titel: Around The World In 80 days
Original Titel: Around The World In 80 days
Premieredato: 7. marts 2005