Overskrift konkurrence


Standard facebook Følg os på instagram

Seneste artikler
Tyskefilmdage 7....
Franske Film Man...
Nye Italienske F...
Franske Film Man...
Støt Cinemaonline

Se alle artikler
Overskrift konkurrence

Hammarskjöld
Hammarskjöld billede

For Evigt
Civil War


Vi anbefaler
Boligbasen.dk
Ligo.dk - en ven af huset

DVD anmeldelse

Jud Süss - i ondskabens tjeneste

21. september 2011 af Ana Janic

3 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Jud Süss - i ondskabens tjeneste billede

En kunstnerisk film eller billig propaganda …

Achtung baby. Achtung, achtung.
Jud Süss inviterer dig nemlig indenfor i sin symbolske skriftestol. Tyskland er dårligt tilpas. Ligefrem lidende. Selv den dag i dag. Små halvfjerds år senere vrider landet sig endnu i græmmende smerte over de unævnelige grusomheder, landet udsatte Europas befolkninger for, og som nu for evigt er brændemærket i landets nationale hukommelse. Ætset ind i den domestiske bevidsthed for at advare kommende generationer og påminde den, der er her endnu. År er passeret, jorden drejer rundt, og tiden læger som bekendt alle sår, men den tyske samvittighed sidder stadigvæk på en selvransagelsesdødsgang.

Den kunstneriske sorgbearbejdelse vil åbenbart ingen ende tage. Ind kommer derfor Jud Süss med den apokalyptiske undertitel - i ondskabens tjeneste. Med udgangspunkt i den oprindelige film, Jud Süss fra 40´erne, som på propagandistisk vis søgte at male et neddrægtigt og udspekuleret billede af jøder, fokuserer denne nye Jud Süss på den originale films tilblivelse, med særligt fokus på dens hovedrolleindehaver, Ferdinand Marian, her spillet fremragende af Tobias Moretti.

Ferdinand er en selvcentreret skuespiller med hang til promilleboomende drikkevarer, kavalergangflashende madammer og scenelivets luksuriøse eskapader. Hans hidtil middelmådige skuespillerkarriere får pludselig en mirakuløs chance for at nå himmelske højder, da Goebels (Moritz Bleibtreus), besnæret af hans evner både på og udenfor scenen, giver en nådig håndsrækning ved at tilbyde ham hovedrollen i den planerede propagandafilm, som han klogt forklæder som kunstfilm. Marian er både smigret og tiltrukket af denne uventede mulighed for international berømmelse og stigende velstand, men foragter samtidig forlæggets undertrykkende konception og kan ikke forene sig med Goebels skånselsløse karakter.

Men som den lille mand, han er, og som små mænd generelt har det, når de står over for det store system, anført af en stor mand, bliver han presset til at tage imod rollen. Hans egne interesser bliver hermed garanteret, ligesom hans kone, der er kvart jøde, også kan sove roligt om natten. Sådan nogenlunde roligt da. For konen er ved at køre sur i Marians tøjlesløse kvindeforbrug, ligesom hendes etiske betragtninger ikke kan blive forenet med Marians valg. Han selv befinder sig i den samme moralske skærsild, men bilder sig dog ind, at filmen er en kunstnerisk vision og ikke et propagandistisk manifest. Hans nattesøvn er dog langt fra rolig.

Jødehad og tyskerhad

Overpustet, overgearet, overeksponeret. Således kan man i korte træk profilere Oskar Roehlers Jud Süss, der med voldsomme armbevægelser, højrøstede stemmebånd og teatralsk skuespil søger at skildre nazismens på en og samme tid sveddryppende rædsler og irrationelle fremfærd. Her er ingen forfinede, emotionelle beskrivelser, der skal lægge beslag på dine følelsesmæssige kanaler, ingen dæmpet subtilitet, der på elegant, raffineret vis udfolder sin historie med fint fordelte punchlines og gennemborende budskaber. Søger du denne slags krigsbearbejdelse, vil du gå helt forkert med denne på alle måder skrigende, spydige, stakåndede jøde Süss.

Ligesom fyrrenes Jud Süss gjorde sig skyldig i et forsøg på at dæmonisere den jødiske befolkning, gør denne Jud Süss anno 2010 sig ligeså upopulær hos denne anmelder i en oversimplificering af den tyske side af sagen. Moritz Bleibtreus fortolkning af Goebels er eksempelvis en ulideligt fremsat karikatur, der hverken indgyder skræk eller sympati i seeren, nok snarere irriterende hovedrysten over en så forspildt præstation. De øvrige nazister slipper heller ikke godt ud af denne films fordømmende maskineri – de er alle onde, svage, korrupte, sadistiske, barbariske (tilføj endelig selv flere negative egenskaber!). Det er ikke alene en utroværdig skildring, men ligefrem en fordømmende og fordomsfuld en af slagsen, der ikke kan undgå at frastøde.

Heri ligger et pudsigt paradoks, for det er skam ikke nazisternes ugerninger i filmen, der vækker ligeså mærkbar en antipati, som det er filmens håbløse beskrivelser af disse ugerningers gerningsmænd.

Hele filmen er altså præget af en fatal overgjorthed, et kedeligt showoff i unuanceret filmisk formulering. Filmens visuelle udtryk er heller ikke noget at råbe heil for. Dårligt begået colorgrading, kulisselignende omgivelser samt kedsommeligt kompositionsarbejde er blot med til at tilføje filmen flere sure smileys. Det føles mere som en dilletantisk teaterscene end en reel location.

Tobias Moretti er til gengæld perfekt castet i rollen som den beklemte Marian, der i sin naive søgen efter sig selv ender med netop at ofre sin identitet. Han er et rent fund for filmen, og denne anmelder håber at se ham i flere internationale produktioner fremover.

Jud Süss tilfører altså intet nyt under den tyske sol … selvbeskyldende overartikulationer er denne films løkke rundt om egen hals. Den støjer. Buldrer. Og brager. Men det siges jo, at tomme tønder buldrer mest. Som sagt, så set i Jud Süss.

Dvd´en indeholder intet ekstramateriale.

Titel: Jud Süss - i ondskabens tjeneste
Original Titel: Jud Süss - Film ohne Gewissen
Premieredato: 23. august 2011
Instruktør: Oskar Roehler
Skuespillere: Tobias Moretti, Moritz Bleibtreu, Martina Gedeck, Justus von Dohnányi, Armin Rohde
Spilletid: 114 min.
Selskab: 2010
Genre: Drama
Link: http://www.jud-suess-film.de/
Moritz Bleibtreus som Goebels
Moritz Bleibtreus som Goebels
Say cheese!
Say cheese!
Sådan skal det gøres! Ellers ...
Sådan skal det gøres! Ellers ...


banner
Overskrift Højre Block
Civil War
Lupin III: Cagli...
HAMMARSKJÖLD
Birthday Girl
Perfect days
Ripple
KALAK
FØR STORMEN
All of us strangers
Drengen & Hejren



KLOVN FOREVER tr...
Blade Runner 2: ...
"Fantastic Beast...
Avengers: Infini...
Rumkapslen fra "...
Suicide Squad ti...
Superfast: Nyt k...
Trailer: Mission...
Gina Rodriguez m...
Frozen 2 officie...