Junglebogen

31. august 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Junglebogen billede

På Disney-jungle-eventyr med Mowgli, Baloo og Bagheera

En af de vigtigste Disney-film nogensinde, så simpelt kan det siges. Det er selvfølgelig noget af et prædikat at slynge ud, men det er ikke desto mindre sandt. For det første var Junglebogen, som er fra 1967, den allersidste film selveste Walt Disney nåede at overvære inden sin død i 1966 (Den fik først premiere efter hans død). Endnu vigtigere er det dog, at Disneys animationsstudie højest sandsynligt ville have lukket ned efter Junglebogen, hvis ikke filmen var blevet en succes, eftersom Walt Disney var død og filmen inden Junglebogen, Sværdet i Stenen (1963) havde floppet stort. Men Junglebogen blev en succes og er det stadig den dag i dag, hvor Disney nu udgiver deres Diamond Edition udgave af jungleeventyret om Mowgli og hans dyrevenner.

Rudyard Kiplings fortælling Junglebogen stammer fra 1894 og anses som klassisk børnelitteratur, og man må også sige, at Kiplings fortællinger altid har været populære for fortolkninger og filmatiseringer. Disney-tegnefilmen er fra 1967, mens Disney også udgav en Junglebogen 2 i 2003. Allerede i 1994 havde selvsamme Disney forsøgt sig med en ganske udmærket liveaction udgave med stjerner som Jason Scott Lee, Sam Neill og Lena Headey, mens Disney igen forsøger sig med en liveaction udgave i 2015 og Warner Bros. spiller op til dans med deres udgave i 2016.

Men nu til den film det egentlig handler om. Fortællingen kredser sig om menneskedrengen Mowgli, der som spæd findes i junglen af den livskloge panter Bagheera. Han lader Mowgli gro op blandt ulvene i junglen, men da tigeren Shere Khan melder sin tilbagekomst til junglen ønsker Bagheera at sende Mowgli tilbage til menneskes verden for at beskytte ham. Mowgli vil dog meget hellere være i junglen sammen med den livsglade og sorgløse bjørn Baloo, men inden længe må Mowgli indse, at hvis han vil blive i junglen er en kamp med Shere Khan uundgåelig.

Lad mig sige med det samme, at Junglebogen aldrig bliver min yndlings Disney-film. Dertil er historien simpelthen for kedelig og børnevenlig, og Disneys udgave af Junglebogen mangler dog også en del af dramatikken og uhyggen fra Kiplings originale bog. Det der til gengæld stadig gør Junglebogen ekstrem seværdig er de herlige karakterer som Bagheera, Baloo, Kaa, Shere Khan, King Louie og Hathi og de fantastiske sange, heriblandt ”I Wanna Be Like You” og ”The Bare Necessities”, hvor sidstnævnte også fortjent blev nomineret til en Oscar.

Heldigvis er denne restaurerede udgave lækker at se på og den tegnede jungle og de tegnede dyr fremstår knivskarpt. På andre punkter er Junglebogen en film af sin tid. Man mente bl.a. at King Louie karakteren fremstod som en stereotyp på en afroamerikaner, på trods af at Louis Prima, som lagde stemme til aben, var en hvid mand fra Italien, men det var også på det tidspunkt, hvor borgerrettighedskampen var på sit højeste. De fire gribbe skulle også have været spillet af selve The Beatles, hvilket desværre ikke blev til noget, men gribbene har stadig beatles-hår og engelske accenter.

Alt i alt er Junglebogen ikke en af de mest sindsoprivende historier, som Disney har fortalt, selvom karakterne er skønne og sangene ligeså, men den er vigtig for Disneys historie og er stadig 75 minutters hyggelig gensyn med Mowgli, Bagheera og Baloo.

Ekstramateriale
Med Diamond Edition udgaven af Junglebogen følger også en god mængde ekstramateriale. I Disneys Animal Kingdom, At vokse op med de Ni Gamle Mænd, Bag Disney Kulisserne, Slettet Scene: Den Forsvundne Figur – Rocky The Rhino, Musik og Sing-along. Det er en rigtig god portion ekstramateriale, noget mere spændende og brugbart end andet. Ekstramaterialet får 4/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Junglebogen
Original Titel: The Jungle Book