Justice League

17. april 2018 af Teddy Tofte

Justice League billede

Justice League har heldigvis langt flere gode øjeblikke end dårlige.

Det er sjovt, det der såkaldte DC Extended Universe. Efter de blandede anmeldelser af ”Man of Steel” havde Warner Bros. i tankerne at lave et filmisk univers med superheltene fra DC tegneserierne, ala Marvels univers med deres helte. Efter endnu flere blandede anmeldelser af ”Batman v Superman: Dawn of Justice” og ”Suicide Squad” begyndte DC-universet at ligne et vrag, noget som Marvel havde formået at undgå. Men successen med ”Wonder Woman” ændrede det hele, og hvis universet skulle være succesfuld fremadrettet, var det nødvendigt, at ”Justice League” også skulle være en slags succes. Og til tider, så er den.

Filmens historie er direkte knyttet til efterdønningerne i ”BvS” og ”Suicide Squad”. Der var omfattende nye scener filmet, så trådte instruktøren Zack Snyder tilbage og blev erstattet af Joss Whedon i instruktørstolen. Whedon har en helt anden stil end Snyder, så filmens tone blev også anderledes og spilletiden skåret ned til lidt under to timer. Derudover blev Junkie XL erstattet som komponist med Danny Elfman, som formår at inkorporere Batman- og Superman-temaerne fra ældre film ind i soundtracket. Som resultat af alt det virker ”Justice League” i den grad som Frankensteins monster – en film som er syet sammen af adskillige synsvinkler, stil, toner og modstridende plotpunkter. Men alligevel er den underholdende en gang imellem.

I ”Justice Legaue” har vi Batman (Ben Affleck), som forsøger at samle et hold af helte, som kan arbejde sammen og udfylde tomrummet efter Supermans død (Henry Cavill). Wonder Woman (Gal Gadot) gør det så godt, hun kan, uden at drage for meget opmærksomhed. Problemet ankommer, da en såkaldt New God, Steppenwolf (med stemme af Ciaran Hinds), vender tilbage til Jorden efter årtusinder i eksil for at finde de tre Moderbokse, som kan hjælpe ham med at overtage planeten. Hvis han forener disse bokse, er planeten dødsdømt. Det er det perfekte tidspunkt til at forene et hold af superhelte.

Tre nye rekrutter, fra forskellige dele af verden, består af The Flash (Ezra Miller), en ung mand som drager fra job til job for at bevise, at hans far (Billy Crudup) sidder i spjældet på falske beviser; Victor Stone/Cyborg (Ray Fisher) var involveret i en ulykke, som beskadigede hans krop, så han var døden nær, indtil hans far af en videnskabsmand (Joe Morton) genopbyggede ham ved hjælp af teknologi fra en Moderboks; og Aquaman (Jason Momoa), arving til Atlantis’ kongerige og verdenshavene, lever alene og redder folk fra druknedøden i al stilhed. Kan disse fem mennesker, med deres evner og gadgets, formå at redde verden?

”Justice League” føles meget ujævn fra tid til anden. Tempoet skriger af hastværk i starten af filmen og vi får ikke en rigtig fornemmelse af, hvem disse karakterer er, og nogle meget vigtige biroller (Amy Adams’ Lois Lane, J. K. Simmons’ kommissær Gordon) føles ikke som andet end gæsteoptrædener. Der er også fokus på de mere komiske og øjerullende øjeblikke, som – især efter ”BvS” – ikke virker sammenhængende. Men når du så indser, at denne film har til hensigt at hylde den håbefulde side af disse superhelte, og forsøge at gøre alle karaktererne relevante, bliver den langt mere nem at tilgive.

Når det så er sagt, så er der noget af ”Justice League” som rent faktisk fungerer. Actionscenerne er fænomenale, og der er mindst to, knap tre, sekvenser, som er lige så episke og spændende som scener fra andre superheltefilm. Millers Flash er underlig, bizar, men så sandelig også elskværdig i alle sine scener; der er nogle enkelte øjeblikke med Aquaman, som fik mig til at grine højlydt; og scenerne med alle medlemmerne i Justice League vil altid være en fryd at se på. Gadot er uden tvivl den, som springer direkte i øjnene. Efter successen med ”Wonder Woman” bliver karakteren retfærdigvis holdets centrum og stærke punkt. Jeg ville ønske, at der var mere med Cyborg, fordi når vi endelig ser ham, er han et højdepunkt.

Til trods for nogle uoverensstemmelser (Batman skifter personlighed frem og tilbage), så føles det, som om at det, der virker, har at gøre med Whedons håndtering af historien. Det er tydeligt, hvilke scener han står bag, og det lyser virkelig filmen op. Mere end én gang ankommer en vittighed på en helt rigtig måde, som føles mere naturlig end i de andre film i DC-universet. Det er også tydeligt, at hvad der blev filmet i de nye indspilninger fra Whedons hånd, skulle sørge for, at hele filmen ville give mening. Intet i ”Justice League” er forvirrende eller virker malplaceret, noget som var skyld i nedslagtningen af både ”BvS” og ”Suicide Squad”. ”Justice League” er ikke lige så tonemæssigt sammenhængende som ”BvS”, men historiemæssigt giver den mere mening. Det er ikke perfekt, men der er en rød tråd og historien bliver afsluttet.

”Justice League” har været en stor risiko for Warner Bros. De skulle sørge for, at filmen blev til noget, før de kunne rykke videre med en Aquaman solofilm og efterfølgende film med The Flash og Batman – for ikke at nævne en fortsættelse til Wonder Woman – uden at skynde på karaktererne. Det er skønt at se disse fem helte på skærmen, imens de sammen forsøger at stoppe en superskurk, og det er for det meste en sammenhængende, underholdende og morsom oplevelse. Efter et årti med Marvel-film har DC-universet givet fans en succesfuld film med ”Wonder Woman” og en ganske fin ”Justice League” i ét og samme år, og det er det første skridt mod en modigere og langt mere spændende filmisk fremtid.

4K Ultra HD: Med ”Justice League” får vi endelig en håndfuld af DC’s helte samlet: Batman, Wonder Woman, Superman, The Flash, Aquaman og Cyborg. Selvom kammerateriet og holdets humor er et underholdende højdepunkt i filmen, som gør den sjov at se, lider filmen stort set af tempo og underlige skift i tonen. I 4K Ultra HD får vi en mageløs præsentation i Dolby Vision HDR og et fantastisk Dolby Atmos lydspor. Det er uden tvivl en film, som billed- og lydentusiaster sagtens kan have stående på hylden for at demonstrere 4K’s suverænitet.

Blu-Ray: Hvis du ikke har 4K, så kan du sagtens nøjes med en blu-ray-version af filmen. Det er stadig en flot udgave, som formår at sprede lyden ud til alle højtalere og som har krystalklare billeder, især i de mere farverige scener.

Ekstramateriale: 3 stjerner for dette. Meget skuffende. De fraklippede scener er ikkeeksisterende, og informationerne i ekstramaterialet er ikke andet end overfladiske.

Road To Justice (14 min.): et blik på Justice League-tegneseriernes lange historie. Heart of Justice (12 min.): et blik på Batman, Superman og Wonder Woman. The New Heroes (12 min.): et blik på The Flash, Aquaman og Cyborg. Suit Up – The Look of the League (10 min.): et blik på karakterernes kostumer. Technology of the Justice League (8 min.): et blik på heltenes gadgets mm. Steppenwolf the Conqueror (3 min.): et blik på superskurkens tegneseriehistorie. The Return of Superman (2 min.): et par fraklippede scener hvor Superman vender tilbage til livet. Scene Studies (16 min.): et nærmere blik på fire specifikke scener fra filmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Justice League
Original Titel: Justice League
Premieredato: 22. marts 2018
Instruktør: Zack Snyder
Skuespillere: Amy Adams, Diane Lane, Jeremy Irons, Ben Affleck, Connie Nielsen, J.k, Simmons, Joe Morton, Ciarán Hinds, Henry Cavill, Amber Heard, Jason Momoa, Gal Gadot, Ezra Miller, Lisa Loven Kongsli, Ray Fisher
Spilletid: 119 min.
Selskab: Warner Bros., 2017
Genre: Action , Adventure , Sci-Fi