K-Pax (DVD)

20. januar 2003 af Jesper Hintze Vildbrad

K-Pax (DVD) billede

En mand ved navn Prot, på står at han kommer fra planeten K-Pax, mange lysår fra denne planet, og derfor havner han naturligvis på en psykiatrisk klinik, men vrangforestillingerne fortsætter..sætter..

Pludselig midt på en banegård dukker en mand op, og der er sket et røveri, poitiet ankommer næsten øjeblikkeligt, og manden der netop synes at være dukket op af ingenting, bliver spurgt om han så hvad der skete. Men det eneste han siger er at han kommer fra en anden planet, og er forundret hvor stærkt et lys der er her. Straks bliver han sat i håndjern og ført væk som mental forstyrret.
Indlæggelsen foregår stille og roligt på Manhattan Psykiatrisk Institut, da manden ikke sætter sig imod.
Dr. Mark Powell (Jeff Bridges) har nok at se til, og er lettere irriteret over at få en patient, i den iforvejen belastede afdeling. Manden, siger at han hedder Prot (Kevin Spacey), og kommer fra planeten K-Pax. Den ro der omgiver ham, tyder ifølge Mark på at der er tale om psykose af første grad, og forundrende er det at den stærke medicin, ikke synes at have nogen indvirkning på Prot. Langsomt bliver Mark nærmest indfanget i hans univers, da Prot udregninger og viden omkring hans “eget” solsystem også synes at imponere et hold af “højtplacerede” astronomer. Der er en underlig ro omkring Prot, og de andre patienter på afdelingen har langsomt forandret sig, og taget Prot til sig som deres frelser og håb. Sal (Peter Gerety) har fået 3 opgaver, hvor af den første er holde udkig efter en blåskade (fugl), og Ernie som er bange for alt, er pludselig kommet udenfor for første gang. Mark indser at Prot, som han kalder sig, synes at beside visse talenter, og diagnosticere ham for at være et latent tilfælde af en sjælden psykose, som kan tilegne sig det geniale, ligesom en tidligere der kunne kopiere Rembrandts billeder ned til mindste detalje.
Mark og hans hustru Rachel (Mary McCormack), er ikke helt på bølgelængde, da Marks arbejde fortsætter når han komme hjem, og er derfor temmelig fraværende.
Mark invitere Prot hjem, og straks falder han ind i familien, med sin mytiske ro. Indtil han for første gang træder ud af sin karakter, da børnene skruer op for et sprintleranlæg, og han reagere temmelig aggressivt.

En tankevækkende film, om det at være anderledes, og med en Kevin Spacey i sædvanlig topform, godt valgt til rollen, med sin specielle udstråling. Filmen har sine tydelige kvaliteter, men er vel bugget over en ældre film af Eliseo Subielas “ Manden Der Kiggede Mod Sydøst”, der behandler selvsamme emne, og ganske enkelt er et mesterværk, i sit ensomme og knugende billedsprog. K-Pax har slet ikke de egenskaber, idet den bruger de tidstypiske temaer, der alt for meget præger den amerikanske filmindustri. Men plottet er ganske interessant, og filmen for da også andre interessante aspekter med. En ganske udemærket film, ikke mindst på grund af Kevin Spacey medvirken.
"Filmen er venligst udlånt af BVI Film."

Titel: K-Pax
Original Titel: K-Pax