Kæledyrenes Hemmelige Liv

30. december 2016 af Teddy Tofte

Kæledyrenes Hemmelige Liv billede

Ganske morsom animationsfilm for hele familien, som dog ikke helt lever op til selve filmens præmis om et ”hemmeligt liv” for kæledyrene.

Nu til dags er det ikke svært at finde ud af, hvad vores kæledyr laver, efter vi er gået fra hus og hjem. Et kamera eller to kan nemt optage, hvad de render rundt og laver derhjemme, men en hel film med dyr, som bare ligger og slapper af eller glor ud ad vinduet, vil nok ikke være særlig spændende. I stedet vælger ”Kæledyrenes Hemmelige Liv” at fokusere på det, der sker, når dyrene forlader deres comfort-zone og kommer ud i storbyen, hvor der er fare og usandsynlige venskaber over det hele.

Max (Louis C.K.) er en hund, som elsker sit liv. Han tilhører Katie (Ellie Kemper) og de har et perfekt forhold til hinanden, selvom han ikke forstår, hvorfor hun forlader ham hele tiden og hvad hun dog laver på den anden side af hoveddøren. Hvorom alting er, så giver det ham i det mindste tid til at snakke med de andre kæledyr i nabolaget. Men ak: katastrofen venter lige rundt om hjørnet. En dag tager Katie en anden hund med hjem, en stor hund ved navn Duke (med stemme af Eric Stonestreet fra ”Modern Family”). Det er Max ikke glad for. Han forsøger at slippe af med Duke, men situationen bliver værre og værre, indtil de bliver snuppet af hundefangeren og sidenhen ført ind i et ondt netværk, ledet af en voldsom kanin ved navn Snowball (Kevin Hart). Med hundene på flugt, jagtet af gud og hvermand, forsøger de at komme hjem til Katie igen.

Filmen er egentlig okay. Du kan ikke undgå at drage paralleller til ”Toy Story”, hvilket gør, at denne film altid vil leve i en klassikers skygge. Filmen formår dog at være helt sin egen det meste af tiden og drager så meget humor som muligt ud af konceptet om et hemmeligt liv for hverdagsmenneskers kæledyr. Helt ind til kernen er alt i filmen så standard, som det kan blive, og gør intet nyt for at forbedre konceptet om ”kampen mellem hunde og katte” eller ”hvad sker der, når vi mennesker ikke er tilstede?”. Karaktererne mangler personlighed til at skelne dem fra hinanden, i stedet beror de på, at vi kender trækkene hos de stereotypiske dyr, som vi ser i virkeligheden eller på YouTube (f.eks. er det sjovt at se en arrogant kat, eller en vild og ivrig mops, eller en lille og bedårende hund med store øjne og et smil). Mængden af karakterer, som er populære på de sociale medier, og en temmelig dyster baggrundshistorie til kaninen Snowball er med til at gøre ”Kæledyrenes Hemmelige Liv” mere mindeværdig end andre børnevenlige film med talende dyr som f.eks. ”Rio” eller ”Madagascar”.

Selvom præmisset er en del uinspireret, historien en anelse mørk, og karaktererne i det store hele generiske, formår filmen at holde interessen ved lige ved hjælp af humor de rigtige steder, storslået animation og fantastisk stemmearbejde fra skuespillerne. Filmens jokes udspringer fra dyrenes stereotyper og klichéerne, men undersøger også de eksterne elementer, som f.eks. hvordan menneskene reagerer på kæledyr i storbyen. Der er nok latter og smil i filmen, at du ikke keder dig alt for meget. Animationen er også det, som gør filmen visuelt spændende at se på, fordi de animerede karakterer ligner de virkelige dyr så meget, helt ned til hårspalterne på deres pels, og stemmerne falder helt på plads med de roller, de har fået tildelt. Teknisk set er ”Kæledyrenes Hemmelige Liv” så godt, som det kan blive.

Selvom filmen er god nok, undersøger den ikke nok, hvad der er så hemmeligt ved kæledyrenes liv. Faktisk fylder det kun ti-femten procent af filmen. Resten er en ganske almindelig eventyrhistorie, hvor dyrene kommer ud af deres normale sfære og skal finde hjem igen. Intet af det har noget med filmens titel, eller præmisset, at gøre, som vi ellers blev lovet i både traileren og alt andet PR-materiale.

Blu-Ray:

Animation er, som altid, perfekt til blu-ray-udgivelser. ”Kæledyrenes Hemmelige Liv” er ingen undtagelse. Denne udgivelse er bedre end som så mange andre, da, som tidligere nævnt, de tekniske aspekter alt sammen går op i en højere enhed, lige fra stemmerne og animationen til musikken og det audiovisuelle til hjemmeanlægget.

Ekstramateriale:

3 minifilm fra det filmselskab, som lavede ”Kæledyrenes Hemmelige Liv”. 2 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal.

Titel: Kæledyrenes Hemmelige Liv
Original Titel: The Secret Life of Pets
Premieredato: 1. december 2016
Instruktør: Chris Renaud, Yarrow Cheney
Skuespillere: Louis C.k., Albert Brooks, Dana Carvey, Michael Beattie, Steve Coogan, Kevin Hart, Lake Bell, Sandra Echeverría, Jenny Slate, Eric Stonestreet, Chris Renaud, Bobby Moynihan, Ellie Kemper, Hannibal Buress, Jaime Camil
Spilletid: 87 min.
Selskab: Universal Pictures, 2016
Genre: Adventure , Familie , Humor , Tegne- og animationsfilm