Kampen om Tronen

14. november 2011 af Helle Perrier

6 stjerner Skriv en kommentar

Kampen om Tronen billede

George R.R. Martins episke fortælling nu endelig på dansk.

Der har næppe været en mere hypet serie i år end HBO's stort anlagte Game of Thrones. Serien er baseret på George R.R. Martins fantasy-serie A Song of Fire and Ice, der længe har været en læserfavorit. Nu kommer første bind i serien så omsider på dansk. Kampen om Tronen er titlen og forhåbentlig tør Gyldendal satse på oversættelse og udgivelse af de øvrige bind, for der er virkelig tale om nogle små mesterværker.
At kalde bøgerne i serien for små er dog noget af en underdrivelse, da vi har at gøre med nogle velvoksne murstensromaner – den danske udgave sniger sig op over de 700 sider! En uoverkommelig opgave for mange, men kommer man først i gang, så suges man ind i det mest fantastiske univers, fuld af intriger, kærlighed, had og syngende sværd. Fantasy er sjældent set så velskrevet.

Bogen byder på et yderst omfattende persongalleri, der kræver, at man har en anelse åndsfriskhed mens man læser. Heldigvis er der inkluderet stamtræer mv. bagerst i bogen, så man ikke er helt fortabt. Forfatteren rækker os en hjælpende hånd ved at hvert enkelt kapitel ganske enkelt har titel efter den person, det omhandler. Det hjælper på overblikket, og muliggør desuden, at George R.R. Martin kan skabe og udnytte så omfattende et persongalleri, uden at miste læseren undervejs.

I kampen om Tronen følger vi tre hovedhistorier samtidig.
Det hele foregår hovedsagligt på et kontinent kaldet Westeros, hvor de forskellige årstider kan vare i årevis. Vi er ved slutningen af en lang, lang sommer og mens vinteren truer følger vi Eddard Stark og hans familie. Starkfamilien er herrer over Vinterborg i nord. Eddard hentes til hoffet af sin ven, den fallerede Kong Robert. Her hvirvles han ind i en række udspekulerede intriger, mens den øvrige familie ligeledes kastes ud i kampen om tronen på den ene eller den anden måde.
Mod nord er kongerigerne beskyttet af Muren. Et vældigt fæstningsværk, der skal holde alt, der lurer på den anden side ude. Her følger vi i historiens anden fortælling Jon Snow, Eddard Starks illegitime søn, der rejser dertil for at slutte sig til Det Sorte Broderskab, der står for bemandingen på Muren.
Over havet mod øst finder vi de to søskende Viserys og Daenerys. Viserys er søn af den tidligere konge, der blev afsat af Kong Robert. Han drømmer om at få magten tilbage og sørger for at få sin søster gift med den magtfulde Khal Drogo, der er herre over det vilde hestefolk, Dothrakierne. Viserys håber at bruge søsterens kommende magt i sin kamp om tronen.

George R. R. Martin formår at holde historien flydende og spændende på trods af en overflod af detaljer i såvel sprog som fortælling. Det er ikke uden grund, at han er blevet kaldt for nutidens Tolkien, for de to forfattere benytter sig til dels af samme struktur og fortællemæssige greb. Men hvor Tolkien havde humor og en mere ”blød” fortællestil, så er det lige på og hårdt hos Martin. Man skal ikke forvente de store bloddryppende slag, men derimod en overflod af intriger og magtkampe. Kampen om Tronen er først og fremmest en fortælling om magt, og hvad den kan gøre ved én, men også hvad ønsket om magt kan drive et menneske til. Martin har et ufatteligt godt greb om karakterudviklingen. Han formår at gøre personerne vedkommende, og der går ikke længe før man elsker og hader lige så passioneret som hovedpersonerne i bogen. Vi kommer hele følelsesregisteret igennem og det er måske især det, der gør bogen til en forrygende læseoplevelse. Martin skriver i et detaljeret og nuanceret sprog, hvilket er glimrende oversat af Poul Bratbjerg Hansen.

Man skal ikke lade sig afskrække af sidetallet, men slet og ret kaste sig ud i det, såfremt man vil have en læseoplevelse ud over det sædvanlige. Kampen om Tronen er fantasy når det er allerbedst, for George R.R. Martin mestrer fortællekunsten på fornemste vis i denne gigant af en roman.

Bogen er venligst stille til rådighed af Gyldendal.

Titel: Kampen om Tronen
Original Titel: A Game of Thrones