Kandidaten

29. august 2008 af Ellen Norvang

Kandidaten billede

Nikolaj Lie Kaas har hovedrollen i et mislykket forsøg på at lave en dansk thriller efter amerikansk model.

Instruktør Kasper Barfoed har i sin tredje film som instruktør bevæget sig væk fra familiefilm og ind i thriller-genren. Der er langt fra hans tidligere produktioner som ”Min Søsters Børn i Ægypten” og ”Tempelridderens Skat” til hans seneste ”Kandidaten”, hvor Nikolaj Lie Kaas må igennem så grueligt meget før hans liv atter kan blive normalt igen.

Forsvarsadvokaten, Jonas Beckmann (Nikolaj Lie Kaas), har succes på jobbet og en smuk kæreste derhjemme. Jonas’ far var ligeledes advokat, men døde i et uheld for et år siden. Efter hans fars mystiske død er Jonas blevet meget optaget af at finde sandheden omkring dødsfaldet. Jonas’ gudfader og faderens tidligere forretningspartner, Schiller (Ulf Pilgaard) tilbyder Jonas jobbet som faderens efterfølger i det succesfulde advokatfirma Schiller og Bechmann, men bliver efter jobsamtalen bekymret for Jonas’ tilstand. Jonas har svært ved at accepterer afslaget og går på en heftig druktur. Han vågner næste morgen op på et hotelværelse med en død pige på badeværelset. Jonas husker intet og må egenhændigt opklarer sagen og finde ud af om han eller en anden har slået pigen ihjel.

Det lyder alt sammen meget lovende og spændende, men en thriller er ikke spændende hvis den er forudsigelig og ”Kandidaten” er fyldt til randen med den ene kliché efter den anden. Der er skulet til amerikanske Hollywood film hvilket er et farligt træk for danske film, da det meget let bliver til en omgang urealistiske hændelser det danske samfund ikke kan forholde sig til. Barfoeds ambition med filmen er efter eget udsagn at lave en realistisk og rå thriller, men der er mange ting i filmen der ikke er spor realistisk og får filmen til at fremstå som pinlig kliché af en billig Hollywood produktion.
Til tider er hændelserne i filmen så forudsigelige at et træk på smilebåndet gør sig mere gældende en et gys i kroppen, som gerne skulle være essensen i en thriller.

Nikolaj Lie Kaas er ikke en dårlig skuespiller og han skal heller ikke have hug for sin levering af hovedrollen. Han er indlevende som nervøs, presset og frustreret mand i knibe og redder til dels filmen fra at blive en pinlig katastrofe. Dog er andre af filmens rollebesætninger mindre heldige. Eksempelvis er Laura Christensen ikke overbevisende i rollen som escortpige og David Dencik, der ellers har brillieret i film som "En Soap", ikke et plus for filmen. Filmens kamera-stil og den rå kant filmen har over sig er også et udmærket træk, men det redder ikke filmen fra Stefan Jaworskis langt fra perfekte manuskript.

Slutningen er på ingen måder overraskende og i den sidste halve time bliver det svært at sidde stille i biografsædet og holde koncentrationen for hvor er spændingen og den overraskende forløsning på filmens mysterier? De er væk og filmen tabes ret hurtigt på gulvet. Desværre for ”Kandidaten” ser lovende ud i traileren, men som spændingsthriller er der ikke meget at komme efter.

Titel: Kandidaten
Original Titel: Kandidaten
Premieredato: 29. august 2008