Han er blevet kaldt amerikas dårlige samvittighed. Michael Moore er efterhånden blevet lidt af en institution indenfor amerikansk dokumentarfilm. Vinder i både Cannes og Hollywood og tusindvis af mennesker valfarter til hans film. Han har bestemt selv tjent kassen på at udstille andre, der tjener kassen.
Det er ikke den barske, rå dokumentarfilm vi præsenteres for her. Det er en poleret opfattelse af virkeligheden, nogle ville sige at det af og til er manipulerende, men det er således Michael Moore præsenterer os for sit stof. Uanset hvad man mener om hans person eller metoder, kan man ikke komme udenom at han visualiserer nogle uhyggeligt virkelige problemer, først og fremmest i USA, men som vi desværre også kan nikke genkendende til i andre dele af verden.
Tidligere har filmene handlet om politik, massefyringer, våbenkontrol og sundhedsvæsenet. Denne gang er det selve roden, Michael Moore tager fat om, når han beskæftiger sig med kapitalismen.
Den ene magthaver efter den anden smækker øjeblikkeligt døren i, når den korpulente mand med kasketten banker på, sådan har det været i alle hans film, og sådan er det også nu. Michael Moore viser os gennem hans film de konsekvenser som et økonomisk system og menneskers generelle grådighed kan have for dem, der bare arbejder.
Huse der sælges i hobetal – kvarterer lægges øde, massefyringer, suspekte lån og finansieringsmetoder. Alt sammen for det en tur i Michael Moores maskine.
Selv om problemerne er virkelige nok, så virker Kapitalismen: En kærlighedshistorie som nærmest en mockumentary. Der er lidt for mange grædende børn og ditto voksne, og der bliver gået grundigt til værks med de emotionelle virkemidler, når det handler om at hamre budskabet igennem.
Det er især rørende da Michael Moores egen far tages med tilbage til fabrikken, han i sin tid blev fyret fra, og som var omdrejningspunktet i filmen Roger and me.
Det være sagt er det dog en både god og vigtig film, som alle bør se, dog med skeptiske briller på. For kan man se gennem de manipulerende elementer, så har man trods alt at gøre med en film, der gør op med et system, der ruinerer mennesker på stribe.
SF/Fox.