Karen Blixen - en fantastisk skæbne

7. marts 2006 af Jesper Skovlund

Karen Blixen - en fantastisk skæbne billede

Lækker og lydefri skildring af den store forfatter.

Anna von Lowzow og Marcus Mandal der stod bag den lækkert fortalte TV-faktaserie om de europæiske kongehuse, ”En kongelig familie” (2004), har gjort en ligeså lækker dokumentarfilm om Karen Blixen. For begge programmer gælder, at deres, som man siger i den kommercielle del af branchen, production value er i top. Alene det at de kongelige står i kø for at fortælle deres historie er et scoop i førstnævnte program, ligesom Meryl Streep stiller vidende og charmerende op i sidstnævnte. Derudover kommer, at den digitale redigering er lækker, ikke mindst i de kollageagtige ”3-D” indledningsvignetter for de enkelte afsnit. Der er i det hele taget kælet for billedsiden, der fremtræder ekstrem pæn og lydefri, men derfor også noget blodfattig. Læg dertil, at skildringen af Karen Blixen ikke giver noget bud på en egentlig tolkning af hendes liv og værk, ja så har man en dokumentarisk skildring af denne store forfatterinde, som man, om jeg så må sige, kan have liggende fremme på stuebordet, ligesom den nyeste moppedreng af en indretningsstorplanchebog, når der kommer gæster.

Filmen skildrer Karen Blixens liv fra lille pige og til hun dør som gammel dame. Vi bliver ført ved hånden hele vejen i en stadig vekslen mellem en anonym fortæller off screen og interviews med Meryl Streep, der som bekendt spillede Blixen i Sydney Pollacks ”Out of Africa” i 1985, Tore Dinesen, nevø til Blixen, Jonna Dinesen, der var gift med Blixens bror Thomas, Tumbo, der var ”houseboy” for Blixen på farmen i Afrika, Nils Carlsen, der nærmest fik en far i Blixen, da hans mor blev ansat som husbestyrerinde hos hende i 1949, Clara Selborn, der siden 1942 var sekretær for Blixen, Otto Lindhardt der som direktør for Gyldendal udgav Blixens bøger, Aage Henriksen der var en af de unge litterater der sværmede omkring Blixen på Rungstedlund i 1950-erne, og endelig Judith Thurman den amerikanske forsker der stod bag den første Blixen-biografi (der i øvrigt var grundlaget for førnævnte ”Out of Africa”). Iscenesatte stumme, sorthvide scener fra ”dengang” veksler med egentlige dokumentariske filmklip, og scener i farver fra nu – i Afrika, i USA og på Rungstedlund. Flowet er lækkert og ”professionelt”.

Der gøres stort set ikke noget ud af Blixens forfatterskab, ligesom de mange udsagn fra de interviewede har anekdotens karakter – det er tydeligvis ikke producenternes mål at byde ind med en egentlig tolkning på Blixens liv og værk. I stedet griber man til den traditionelle fortælleteknik, eventyret, hvor hovedpersonen må gå så gruelig meget ondt igennem – det mislykkede ægteskab med Bror Blixen, der smitter hende med syfilis, fejlbehandlingen af sygdommen der mærker hende fatalt for resten af livet, tabet af den store kærlighed, elskeren Denys Finch Hatton, og ikke mindst tabet af den afrikanske farm – førend hun kan springe ud, som den hun er, den store storyteller, der skaber verdenslitteratur og opnår verdensberømmelse.

Den historie er der for så vidt ikke noget i vejen med, det er en historie vi næppe nogensinde bliver trætte af at høre. Ikke desto mindre åbner Karen Blixens liv og ikke mindst hendes forfatterskab, som man altså ikke går ind i her, for en noget mere kompleks personlighed end den filmen præsenterer. Der er bestemt ansatser til noget mere, når vi fx hører om Blixens besidderiske forhold til de børn og de unge mænd, hun tog under sine vinger på Rungstedlund. Men det bliver som sagt ved anekdoterne. Her når Christian Braad Thomsens dokufilm ”Karen Blixen – Storyteller” fra 1995 så meget længere.

DVD-ens ekstramateriale er flot. Først og fremmest fraklippene. Hele 15 velredigerede fraklip fra interviewene med ovennævnte personer har man mulighed for at vælge. Man vil paradoksalt nok opleve, at den fragmenterede præsentation som fraklip nu engang må have, får de enkelte klip til at virke stærkt, simpelthen fordi de er herligt fri for filmens konventionelle fortælling.
Derudover består ekstramaterialet af: En stamtavle; filmens noget svulstige original-musik af Mike Woolman (der også skrev musikken til ”En kongelig Familie”); en oversigt over Karen Blixens værker; en præsentation af de medvirkende; en præsentation af Karen Blixen museet – og endelig den obligatoriske trailer.

Titel: Karen Blixen - en fantastisk skæbne
Original Titel: Karen Blixen - en fantastisk skæbne
Premieredato: 28. februar 2006