Karla og Jonas

1. oktober 2010 af Jesper Poulsen

Karla og Jonas billede

Sporløs Junior

Sminke, tøjstil, hårfarve... Ja, der er brug for en total makeover, når man som Karla har fået taget mod til sig (med to hænder i ryggen fra veninden Katrine), og har ringet til den store feriekærlighed Jonas og aftalt et besøg. Karla er nu tæt på teenage-alderen, og det skinner igennem i filmens indledning, hvor Karla og hendes mor har en lille kamp om hvorvidt Karla er barn eller voksen. Sådan får man skudt den 3. Karla-film i gang, adapteret fra Renee Toft Simonsens populære ungdomsbøger.

Karla har under påskud om at skulle lave skoleopgave om at bo på børnehjem, taget kontakt til Jonas som netop bor sådan et sted. Afsted begiver hun sig mod Jonas' børnehjem, og erfarer derfter hurtigt at livet som institutionsbarn ikke er det letteste i verden. Fast besluttet på at hjælpe Jonas med at få kontakt til sin mor, går Karla nu særdeles aktivt ind i kampen for at få fingre i Jonas' dåbsattest og siden jagten på Jonas' mor, som fører de to til Århus. Undervejs møder de en masse skæve eksistenser, mens de begge kæmper med indestængte følelser for hinanden.

Som ungdomsfilm, så er jeg meget begejstret for Karla-universet. Det er så velbeskrevet og sammentømret at det er lige før at man føler at det er direkte-tv man ser. Dialogen er ufatteligt præcis og kliché-fri og læg så dertil Danmarks bedste børneskuespillere i roller som de er komplet identiske, og ikke mindst fortrolige, med. Karlas dilemmaer er så tro mod det faktuelle anno vor tid, at det er svært at gøre meget andet end at holde af hende og hendes familie, med mor (Ellen Hillingø) og far (Nicolaj Kopernikus) som ramme samt de to livlige lillebrødre.

I denne film ”Karla og Jonas”, er der knap så meget familie-tam tam, som man er vant til fra de to forrige film. Det er et savn man må leve med, for Karla og Jonas' tur til Århus byder på en række nye bekendtskaber uden for hjemmet. Oplev bl.a. Bodil Jørgensen som snakkesaglig husdyr-elsker. Ja, intet under at de to hovedpersoner ikke bliver til kaffe og knas særlig længe... Værst skildret er nok Helle Dolleris' og Angora-drengen Esben Pretzmanns roller, som bistandsklienter med stærkt overdoseret dialekt. Det er filmens største fejl og tilmed mest ligegyldige scene. Oplev også Helle Hertz som omsorgsfuld farmor, samt Nastja Arcel og Stephanie Leon som forstander og beboer på børnehjemmet.

Men man kommer ikke uden om Elena Arndt-Jensen og Joshua Berman. De overskygger alt som de to pre-teenagere som er hele omdrejningspunktet. De kan sgu deres kram. Man får sådan en fornemmelse af at de selvfølgelig er nogle fantastiske unger at arbejde sammen med, men også at instruktør Charlotte Sachs Bostrup kan klæde dem på til at yde det absolut maksimale i forhold til at ramme figurerne lige i øjet. ”Karla og Jonas” er ikke overraskende en rigtig udviklingshistorie, men selvom det var åbenlyst og selvsagt for at komme videre med Karlas verden, så savner man måske nok lidt den der lidt mere barnlige tilgang som klædte hele menageriet i de to første film. Alligevel er der ingen tvivl om at ”Karla og Jonas” er en værdig efterfølger i serien, som vil henrykke blandt en tilsvarende målgruppe som filmens figurer er identiske med.

Ekstra materialet byder på interviews med de to hovedrolleindehavere, der fortæller om deres vej til at få tilbudt rollerne og livet som barneskuespiller siden hen. Et par bekræftende indslag. Dertil er der en stak trailers for andre film.

Titel: Karla og Jonas
Original Titel: Karla og Jonas
Premieredato: 28. september 2010
Instruktør: Charlotte Sachs Bostrup
Skuespillere: Elena Arndt-Jensen, Joshua Berman, Nicolaj Kopernikus, Ellen Hillingsø, Helle Dolleris, Esben Pretzmann, Helle Hertz, Louise Wolf, Nastja Arcel, Stephanie Leon, Mira Wanting, Bodil Jørgensen
Spilletid: 83 min.
Selskab: Nordisk Film, DR, 2010
Genre: Familie