Katie Tippel

7. februar 2011 af Henrik Andersen

Katie Tippel billede

Paul Verhoeven er en instruktør der for det meste skære til benet og levere varen. Det gør han også med denne tragiske historie om den gæve pige Katie, og hendes hårde liv i 1880'ernes Amsterdam.

Katie Tippel (Monique Van de Ven) lever i Holland i begyndelsen af 1880'erene. Sammen med hendes familie flytter hun fra landet ind til storbyen Amsterdam. Ikke nogen nem rejse for en fattig familie, og stedet de kommer til at bo, har bestemt heller ikke noget luksus over sig. Katie's søster tjener penge ved at prostitution, men det vil Katie ikke. Hun vil finde sig et rigtigt job, og tjene penge til sin familie. men det er ikke helt nemt. I hendes første job skal hun vaske tøj i syreholdige væsker, der brænder hendes fingre, og da bossen vil tage sig af hende, opdager hun, at han kun er ude på at komme i kanen med hende. Hun siger op, og får job ved en hattemager. De sælger hatte til et bordel hvor hendes søster arbejder, og her bliver Katie også lokket til at give en hjælpende hånd, og mere til. Hjemme hos hattemageren forsøger han også at have sex med Katie, så der kan hun heller ikke være mere. Under hendes vej rundt i det lumre miljø i Amsterdams mørke gader, møder hun en fyr fra overklassen (Rutger Hauer). Hun kaster hendes kærlighed til ham, men også han vil kun udnytte hende, da han allerede er gift. Katie har svært ved at finde et lys i mørket, men best som håbet er næsten ude, tændes der lys i mørket. For kærligheden er derude, og der er lidt til alle.

Paul Verhoeven har lavet filmen Katie Tippel over en rigtig kvindes oplevelser. Det er historien om den fattige kvinde der kæmper for overlevelse og kærligheden, og tilsidst ender som et velstående menneske. I Paul Verhoevens hænder bliver historien måske ekstra dramatisk, og der ligges ikke fingre imellem når Katies hårde skæbne skal beskrives. Det er råt og uforsødet, og bestemt langt væk fra den klassiske Hollywood fortælling. Her er ingen kære mor, kun Verhoevens blændende skarpt fortalte historie der aldrig mister taget i sit publikum.

Paul Verhoeven lavede senere modige produktioner som Basic Instinct, Starship Troopers, Robocop og ikke mindst Total Recal. Hans evne til at provokere kan allerede ses flere steder i Katie Tippel. Tag eksempelvis scenen hvor den uskyldige Katie Tippel laver skyggebilleder med sine fingre i lampens skær hos hattemageren. Man ser hendes smukke skygger på væggen, og pludselig ind fra højre kommer en stor dunkende skygge af et stift lem. Hattemagerens skyggespil er begyndt, og han vil mere end lege med skygger. Scenen er lige i ansigtet på publikum, og uden varsel brænder den sig fast i hukommelsen, ligeson scener fra hans andre film også har gjort det.

Monique Van de Ven er skøn i rollen som den hårdt prøvede Katie Tippel. Hendes uskyldige skønhed brænder igennem, og man tror på hendes karakter. Rutger Hauer er ikke meget med i Katie Tippel, men hvor han dukker op, er han som altid et kig værd. Men hvis man vil ha Hauer for fuld udblæsning skulle man hellere sætte Bladerunner eller The Hitcher i DVD'en.

Katie Tippel er for alle, der kan tåle et råt og uforsødet drama, der flere steder går over stregen og angriber publikum med sine ærlige og provokerende billeder, og kan man lide Paul Verhoevens senere film, bør man heller ikke snyde sig selv for en tur i byen med Katie Tippel.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Billedet er en anelse mørkt, men uden tvivl det bedste Another World Entertainment har kunnet fremtrylle.

Katie Tippel kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.