Kill Switch

20. marts 2009 af Helle Perrier

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Kill Switch billede

Steven Seagal uddeler øretæver i Memphis

Der kan være mange grunde til at se en ny Steven Seagal-film. Men en af dem er som regel ikke for at blive betaget af blændende, ekvilibristisk skuespil. Han er mange ting hr. Seagal, men noget skuespiltalent er han dog ikke, og når han så tilmed selv har skrevet manuskriptet til filmen, ja, så må man indrømme at man trykker ”play” med bange anelser. Men, nuvel, han skal da have en chance for at bevise at han kan noget – manden har trods alt lavet nogle moderat underholdende film for en del år tilbage.

Jacob Stillwell (Seagal) er en af USA’s mest ansete politimænd. Han er kriminalbetjent, med hang til at fange seriemordere – og så i øvrigt i processen sørge for at de får en gevaldig omgang bank. Han er bad cop – worse cop i én person. Han konfronteres med en ny, uhyggelig seriemorder, der ser ud til at være en tand for snu for Stillwell, og rejser til Memphis for at dykke ned i byens mørke og betændte underverden for at udøve noget (selv)justits. Betjenten og seriemorderen kommer tættere og tættere på hinanden og der lægges op til en brutal finale, mellem jæger og bytte.

Alle fordomme sat til side, så er Kill Switch slet og ret en gennemført dårlig film. I startscenen gennembanker Seagal en seriemorder, og kaster ham til sidst ud af et vindue – dette ser vi så i alt – ja tolv(!) gange. Nu skal jeg bestemt ikke holde mig for god til at nyde at se slemme fyre blive smidt gennem ruder, men det behøver nu ikke vises fra alle vinkler og gentages i én uendelighed. Det er slet og ret forfærdelig redigering – og det sætter desværre tonen for hele filmen, der ud over at byde på et horribelt manuskript, tåbelig historie, dårligt klippearbejde og et mildest talt fravær af noget, der kunne ligne forsøg på skuespil.
Seagal er født i 1951, og lidt hurtigt hovedregning gør ham jo ikke just til nogen vårhare – derfor kan man jo godt lave udmærkede kampscener – se eksempelvis Jackie Chan, der med alderen på trods af stuntmen, snore og andet alligevel fremgår som en habil kampmaskine på lærredet. Seagal virker mest af alt som en gumpetung pensionist, der lige har sat rullatoren i hjørnet for at kaste rundt med et par statister, der er gode til at falde. Filmen foregår i sydstaterne, og det er måske et forsøg på at tillægge sig en dreven sydstatsaccent, der får Seagal til at snøvle sig gennem replikkerne hele vejen igennem – kønt eller troværdigt er det bestemt ikke.
Steven Seagal burde måske erkende at hans talent ikke rækker til at han skal blive en af fortidens actionsstjerner, der gør comeback med en serie gode film i sine sene år, der beviser at han kan mere end bare uddele øretæver.
Kill Switch er, hvor meget man end ønsker det, ikke uforglemmelig – men bestemt ikke på den gode måde.

Filmen er venligst udlånt af
Warner Bros..