Kind Hearts and Coronets

7. juli 2008 af Jan Mouritzen

Kind Hearts and Coronets billede

Klassisk sort-humoristisk filmperle nu på DVD.

I årene efter Anden Verdenskrig udsendte det legendariske britiske filmselskab Ealing Studios en perlerække af vittige og velskrevne film, der i eftertidens optik blev synonyme med begrebet ”en Ealing komedie”.

Mange af disse lystspil havde multitalentet Alec Guinness i centrale roller (dette var inden Guinness lagde krop og sjæl til sit Oscarvindende portræt af karrieresoldaten Nicholson i David Leans ”Broen over floden Kwai”).

Alec Guinness (1914-2000) var en skuespiller-kamæleon, der levede sig så meget ind i sine roller, at han totalt udviskede sin egen personlighed og blev ét med karaktererne. Han spillede sublime karakterroller i Ealing komedierne ”The Lavender Hill Mob”, ”Manden i det hvide tøj” og ”Plys og papegøjer”, men med sine otte præstationer i ”Kind Hearts and Coronets” (1949) overgik Guinness sig selv. Denne sort-humoristiske film er netop berømt fordi Guinness spiller otte forskellige medlemmer af den aristokratiske D’Ascoyne-familie,
og at disse figurer varierer i alder fra 16 til 76 år!

I filmens anslag introduceres vi til Louis Mazzini (Dennis Price), en forbitret ung mand som sidder fængslet dømt for massemord. Mazzini er fundet skyldig og skal hænges den efterfølgende morgen. I de sene nattetimer nedfælder han sine memoirer og redegør for det handlingsforløb, der er gået forud for dødsdommen. Louis Mazzini beretter, at hans afdøde mor for år tilbage blev snydt for sin retmæssige adgang til at blive hertuginde i D’Ascoyne-dynastiet, og at han har ønsket at hævne sig lige siden ved at blive næste hertug i familien. Problemet er blot, at der står otte aspirerende hertug-kandidater før ham, som han må eliminere, før end han kan blive retmæssigt anerkendt som arving.

Nu følger vi Mazzinis yderst raffinerede og målrettede serie af drab på D’Ascoyneslægten, der bl.a. tæller den nuværende hertug, bankdirektøren Ascoyne D’Ascoyne, generalen, præsten, admiralen, unge Henry D’Ascoyne og Lady Agatha D’Ascoyne (alle formidabelt spillet af Alec Guinness).

Louis Mazzini venter tålmodigt til han kan komme på tomandshånd med hvert enkelt medlem af D’Ascoyneslægten og likvidere det. Det lykkes ham smidigt at få hvert dødsfald til at tage sig ud som en ulykke, og i sit morbide hverv anvender han en bred vifte af hjælpemidler, blandt andet gift, bue og pil og sprængstof. Metoden til mordene henter Louis i George Orwells berømte essay ”Decline of the English Murder”, hvori forfatteren begræder den moderne praksis med simpelthen at henrette folk med skydning. Der er langt mere elegante og underholdende måder at slå ihjel på, hvilket Mazzini efterhånden giver ham ret i.

Samtidig med at Mazzini vellystigt udfører rækken af drab for at klatre op ad stigen mod sin hertugtitel, har han to affærer: en med kvinden han elsker og en med kvinden han har brug for. Sibella (Joan Greenwood) er datter i den familie, hvor han har boet til leje efter moderens død. Hun elsker ham, men mener ikke at han har nogen fremtid, så hun gifter sig med en anden. Den anden kvinde, Edith (Valerie Hobson) er enke af en af Mazzinis ofre. Hun har masser af penge og er højt placeret i samfundet. Når Mazzini ikke kan være sammen med kvinden han elsker, elsker han med den kvinde, han kan få.

Selv om ”Kind Hearts and Coronets” handler om bedrag og massemord, er filmen slet ikke brutal eller rå. Tværtimod er plottets situationer elegant turnerede og der er vid og saft i det litterære manuskript. Ligesom i en anden, lige så eminent Ealing komedie, ”The Lavender Hill Mob” (1951), afsluttes historien med et plot twist, som tilskuerne næppe har regnet ud.

Filmen er iscenesat af Robert Hamer, som også har skrevet manuskript sammen med John Dighton efter et litterært forlæg af Roy Horniman. Den sprøde og detaljerige sort-hvide fotografering kan tilskrives Douglas Slocombe, mere end tredive år før, han fotograferede ”Raiders of the lost Ark”.

”Kind Hearts and Coronets” er en funklende filmklassiker, som stadig holder den dag i dag.
Titlen er for øvrigt hentet fra et digt af Alfred Tennyson: ”Kind hearts are more than coronets/And simple faith than Norman blood.”

Billedkvaliteten er absolut fin på denne DVD udgivelse, og som bonusmateriale får vi trailer og tekstinfo.