Kingsman: The Golden Circle

21. september 2017 af Cecilie Hornung Jensen

Kingsman: The Golden Circle billede

Kingsman: The Golden Circle tager plathederne for langt, og formår ikke at finde den samme balance mellem selvironisk flabethed og seriøs actionfilm som dens forløber.

Action-komedien Kingsman: The Golden Circle er en efterfølger til Kingsman: The Secret Service, hvor vi igen følger den kække og charmerende agent Eggsy på endnu en farefuld mission for at redde verden. Filmen er tro mod den komiske og selvironiske tilgang til actiongenren, som vi så i den første film, men desværre tager instruktør Matthew Vaughn denne gang plathederne skridtet for langt og efterlader en ligegyldig og til tider smååndssvag metervareactionkomedie.

Selve handlingen skydes i gang, efter at Kingsman-agenternes hovedkvarter sprænges i luften. Eggsy og hans tilbageværende kolleger må nu samarbejde med The Statesman, en søsterorganisation af agenter i USA, for at stoppe deres fælles fjende, den skruppelløse Narkobaronesse Poppy. Poppy har tilsat en dræbende gift til de euforiserende stoffer, hun har solgt over hele verden, og hun vil kun frigive modgiften, hvis den amerikanske præsident skriver under på at legalisere stoffer. En plan som det er op til Eggsy og hans team at forhindre.

Handlingen byder altså ikke på noget banebrydende eller ekstraordinært, et faktum som instruktøren muligvis har forsøgt at skjule ved at caste et stjernehold af Hollywood-skuespillere til at besætte både større og mindre roller. Udover de tilbagevendende skuespillere som Taron Egerton (Eggsy), Colin Firth (Harry Hart) og Mark Strong (Merlin), så får vi denne gang selskab af ingen ringere end Julianne Moore, Channing Tatum, Halle Berry, Jeff Bridges og selveste Elton John.

Kingsman: The Golden Circle indeholder heldigvis også nogle succesfulde elementer, og er dermed ikke kun en middelmådig og generisk agentfilm. Der, hvor filmen fungerer allerbedst, er i dens kampscener, som med sin ultravold dyrker tegneseriens excessive stil akkompagneret af et festligt soundtrack. Det er denne tegneserieaction som løfter filmen op på tre stjerner, og gør den tilnærmelsesvis værdig at se, men samlet set er den et klassisk eksempel på, at det ikke altid er en god idé at lave en efterfølger, bare fordi den første film var et hit (selvom der er penge i det).

Titel: Kingsman: The Golden Circle
Original Titel: Kingsman: The Golden Circle
Premieredato: 21. september 2017