Kiss Kiss Bang Bang

2. december 2005 af Kasper Warrer Krogager

Kiss Kiss Bang Bang billede

Shane Black kommer her med sin debut film fyldt med sjove sidekicks og Val Kilmer som bøsse.

Robert Downey Jr. spiller den småkriminelle og evig uheldige Harry Lockhart, heldet bliver dog ikke bedre da alarmen går igang under et røveri, på flugt fra politiet bliver makkeren dræbt og Harry såret af pistolskud! Med benene på nakken løber Harry ned af en gyde hvor der står en flok mænd i kø, uden tøven springer Harry køen over og ender midt i en casting til en ny film. Såret og fortumlet falder Harry ind i rollen som detektiven Jack Robinson, herefter bliver Harry tilbudt en prøvefilmning i Hollywood!
Harry bliver placeret på et hotel i Hollywood og om aftenen sendt til en fest, hvor han møder detektiven Perry van Shrike (Val Kilmer) "also know as" Gay Perry. Harry skal i nogle dage følge Perry som er konsulent på filmen for at gøre den mest realistisk som muligt! Harry finder ud af at det er lidt smart at være detektiv og fyrer nogle løgnhistorier af lidt hist og pist!
Harry møder også barndomsveninden Harmony (Michelle Monaghan) "den store kærlighed - som slap væk" Harmony er en ung skuespillerinde som ikke har haft den store succes. Nu har Harmony brug for Harry`s hjælp da hendes søster har begået selvmord men Harmony er sikker på at hun er blevet dræbt og beder derfor om hjælp fra Harry! Harry bliver fanget i sin løgn og må gå til Perry får at få hjælp til at opklare sagen!

Herefter bliver de 3 hovedpersoner rodet ind i en mystisk og dramatisk historie - som overgår alle deres forventninger..
I instruktør-stolen sidder Shane Black for første gang og det må man sige at han gør absolute strålende, folk kender nok bedst Shane Black for originalmanuskriptet til succesen "Dødbringende Våben" Shane Black elsker en god dialog og det kan man også tydeligt høre, han har smidt Robert Downey Jr. på som fortæller og Val kilmer som den sjove bøsse, det er et kanont makkerpar som virkelig kan gøre et regnestykke sjovt, et sjovt side-kick som fungere.
Selve mysteriet i filmen er til tider svær at forstå og følge med i, humoren i filmen er placeret godt så det ikke går ind og rammer det seriøse ved filmen, det seriøse ved filmen er klart nogle budskaber som man helt klart vil tænke en ekstra gang over men alt i alt rammer filmen meget godt - Masser af action, kærlighed, spænding, dramatik, humor og en lækker barm.

Titel: Kiss Kiss Bang Bang
Original Titel: Kiss Kiss Bang Bang
Premieredato: 2. december 2005