Klovn 2. Sæson – Det handler om sex

3. april 2006 af Søren Rasmussen

Klovn 2. Sæson – Det handler om sex billede

Klovnen (eller Psykopaten) Frank Hvam tumler videre gennem sit liv uden den mindste sans for timing eller forståelse for sine omgivelser. Klovns 2 sæson er ustyrligt sjov og en værdig efterfølger.

Klovn er en modig serie. Modig fordi hovedpersonerne Frank og Casper smelter sammen med komikerne Frank Hvam og Casper Christensen. Det bliver svært at skelne mellem dem og deres fiktive karakterer. Det modige heri er at karakterene Frank og Casper, i deres små-psykopati, udover at være komiske også er temmelig usympatiske. Det er svært at skelne og man må sige at Frank Hvam og Casper Christensen virkelig udleverer sig selv til seerens evne til at skelne mellem skuespil og virkelighed.

Humoren man står overfor i Klovn er af en helt speciel natur. Det er en humor hvor man ikke så meget sidder og skriger af grin, men mere i stilhed krummer tæer og overvejer om man skal slukke for den forbandede DVD. Ikke fordi det er dårligt, men fordi det er så ufatteligt pinligt. Den tendens var der allerede i første sæson og anden sæson er mere af det samme, bare langt værre. Det her er virkelig sjovt og de fleste vil kunne finde situationer der minder om deres egen hverdag, også selvom de ikke lige lever det trendy liv som berømthed i Kbh.

Omdrejningspunktet for alle episoderne er sex og parforhold. Dette betyder et dybere indblik i Frank og Casper’s respektive parforhold og turbulente sexliv. Det er ikke småting der sker og to episoder der bør fremhæves som virkelig morsomme er ”Its a Jungle down there” og ”Thors Øje”.
I ”Its a jungle down there” skal Mia og Iben til mastuberingskursus hos Pernille Højmark. Casper og Frank finder ud af det og herfra udvikler farcen sig. Som skole-drenge der bliver taget med fingrene i kagedåsen, bliver Frank og Casper taget i at lure på pigerne og så får de pludselig langt mere masturberingskursus end de havde håbet på. I ”Thors Øje” har Casper købt sig en Harley og for at hævde sin egen mandighed bestemmer Frank sig for også at få en. Dette har den lokale Harley forhandler og Ase tilbeder, Smeden, dog en anden mening om. Vanviddet udvikler sig og episoden involverer også dunkende radiatorer og et meget uheldigt dødsfald. Sort, sort humor.

Vi får i denne sæson igen fornøjelsen af et stort opbud af gæstestjerner, som krydrer Frank og Caspers stjerneliv og tosserier. Lars von Trier, Michael Carøe og Pernille Højmark er blandt de kendisser der ligger krop til Frank og Caspers vanvid. Kendisserne er et krydderi som lige giver Klovn det her ekstra pift af at være mere end bare en sædvanlig sort komedie.

Klovn 2. Sæson består af 2 DVD skiver med hver 5 afsnit. Derudover indeholder DVD’erne to kommentarspor, fraklip med kommentarspor og episodespots for hele sæsonen. Det bedste ekstra materiale er en flok featurettes som er ganske underholdende og informative. Jeg giver ekstramaterialet 3 stjerner ud af 6 mulige.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Universal Music Danmark.

Titel: Klovn 2. Sæson – Det handler om sex