Stockholm, på valgnatten i 2006, hvor festen er aflyst, og som den nu snart fratrædende statsminister for socialdemokratiet, Per Viksten (Kenneth Milldoff) udtrykker, at vi efterlader et veldækket bord, er der andre retter, der skal bæres ind for selve partiet. Internt er der fremprovokeret to markante fløje, ved dette katastrofale valg, hvor flere spiller et dobbeltspil, alt efter hvor vinden blæser stærkest.
Viksten fornemmer at ex-finansminister Gert Jakobssons (Reine Brynolfsson) kører sit eget løb, og at han allerede har dannet en gruppe.
Men Gert bærer rundt på sin egen mørke hemmelighed, at han med sine manipulationer og magtsprog, som overfor sin kone Linda Jakobsson (Marie Richardson) kommer ud på værst tænkelig måde. Han ydmyger, tæver og undertrykker hende. Med egen traumatisk opvækst gentager han blot hvad faren pådrog ham, og trods velsmurt, kontrolleret, og magtberusende blandt partitoppen, går proppen af der hjemme, ukontrollerbar.
Det er lykkedes indtil videre at leve dette dobbeltliv, men da Gert ansætter en ung tyrkisk kvinde Yasmine (Sheraye Esfandyari) (uvidende om et planlagt ægteskab i en tyrkisk landsby), der studerer statskundskab, og hvor intimiteten de to imellem for lidt for meget spillerum. Linda har uden sin mands medvirken taget et job (sort betaling) som rengøringskone, og havner som vikar hos en journalist, der varetager sagen om bl.a. socialdemokratiet, og siden spotter hendes identitet, og begynder at kuldegrave hendes identitet i dette spil.
Som udgangspunkt er det hustrumishandlingen der har været det afgørende tema for instruktør Kathrine Windfeld. Hun valgte svenske skuespiller på grund af at de tidligere dannet ramme om ”Kronprinssessan”, hvor der også der var svenske investorer inde over. At de i Sverige også har en regel der hedder at mindst 40 procent af filmindspilningerne skal instrueres af kvinder.
Nu er filmen skåret over Hanne Vibeke Holst bog af samme navn, og får Windfeld lå der også et valg at sætte location i Stockholm, så man slipper for hele den nøgleromans diskussion, om hvem personerne i den virkelige verden svarer til, som hun selv finder uinteressant.
Spillet er ganske sublimt, især glimrer Reine Brynolfsson held og aldeles sammen med Marie Richardson.
Der tydelige feministiske undertoner, dog uden at der er tale om ensidig fortolkning.
Kathrine Windfeld, som også står bag tv-serien ”Sommer”, har en ny film på bedding, ”Flygtningen”, efter Olav Hergels bestseller af samme navn.
”Kongemordet” kan varmt anbefales, i sit stilstudie af menneskelig dårskab.
Intet ekstra materiale til denne dvd udgivelse!
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
SF/Fox.