Krøniken. Box med afsnit 11-15.

20. november 2005 af Henrik Andersen

Krøniken. Box med afsnit 11-15.  billede

Imens vi venter på de nye afsnit af Krøniken, så er det nu mulig at nyde afsnit 11-15 af den store Danmarks serie. Det er endnu engang en flot udgivelse.

Den store danske Tv-serie er tilbage med Krøniken og med disse 5 nye afsnit er vi nået til perioden 1958-1962. Det er nogle afgørende år i Danmark. Arbejdsløshedskurven bliver brudt og der tages hul på en overraskende vækst op igennem 60’erne. Disse positive og optimistiske omstændigheder smitter en smule af på seriens hovedpersoner. Der bliver åbnet nye døre, selvom det ikke er alle der er værd at gå ind af. De 4 hovedpersoner står over for mange opgaver der skal klares og mange pukler der skal knokles med.
Krøniken afsnit 11-15 er endnu en omgang frydefuld dansk Tv-underholdning, der giver et perfekt og nostalgisk tilbageblik på en Danmark der var engang.

De 5 afsnit er fordelt over 3 DVD’er og afsnittende ligger således:
DVD 1: Afsnit 11 og 12.
DVD 2: Afsnit 13 og 14.
DVD3: Afsnit 15 og ekstramateriale.

Krøniken-11.
1958. Erik er blevet hængende som salgschef på 'Bella', men har fortsat planer om at vende tilbage til Amerika, da Kaj Holger beder ham hjælpe med udvidelsen af fabrikken og samtidig anbefaler ham til optagelse i Frimurerlogen. Det tegner til et forbedret forhold mellem far og søn - men alt har sine grænser. Ida har fundet en ro i sit liv som fraskilt. På forlaget forkaster hun en oversætters arbejde, og får uventet hjælp af redaktør Sander.
Palle plejer på bedste vis sin jyske valgkreds, men opdager at kredsformanden er mest optaget af at pleje egne interesser. Søs keder sig som husmoder og prøver at komme ind som speakerpige - men forgæves.

Krøniken-12.
1959
Erik foreslår Ida, at de flytter sammen, men hun tøver med at give ham plads i sit liv igen. Det gør det ikke bedre, at Erik glemmer alt om sine ventende drenge, da han føler sig degraderet i den forfremmelsesrunde, der er i gang på 'Bella.' Erik er tæt på at rejse, men han bliver talt til fornuft af familiens ven Vang, der forsøger at hjælpe ham med at tilpasse sig sin fars forventninger.
Palle venter tålmodigt på, at Søs får lyst til et barn mere, men ambitionerne om et arbejde bliver ved at trække i hende. Da Palle inviterer en arbejdsløs murer med hjem, for at hjælpe ham på ret køl med et pænt sæt tøj og en anbefaling, kniber det for Søs at holde facaden.

Krøniken-13.
1959
Erik vil gerne have Ida med på ferie til Paris. Da hun afslår, tilfalder invitationen Lisbet, som er datter af en af Kaj Holgers logebrødre, snedkermester Knudsen. Da affæren bliver opdaget, vælger Erik at gifte sig med hende for at bevare det gode forhold til sin far.
Søs må aflyse familieferien til Jylland, da hun bliver producerassistent på fjernsynsteatret. Palle og Ida tager alene af sted med børnene, og mens Palle overvejer om politikerkarrieren overhovedet er noget for ham, beslutter Ida sig for at tage imod Kaj Holgers tilbud om arbejde på 'Bella'.
Til gengæld opdager Erik pludselig, at Kaj Holger havde en finger med i spillet, dengang Eriks fjernsynsfabrik gik konkurs. Han bryder kontakten med sin far.

Krøniken-14.
1961
Efter Eriks brud med Kaj Holger og et mislykket forsøg på at genstarte Meyer & Nielsens fjernsynsfabrik, går Erik ind i oliefyrsbranchen. Pludselig en dag dukker han - til drengenes store glæde - op og tager dem med ud at omdele brochurer. Ida er stærkt forbeholden. Hun aner, han drikker for meget, mens Erik på sin side har problemer med, at Ida tilsyneladende trives i sit nye job som undervisningsleder hos Kaj Holger på 'Bella'. Eriks ægteskab med Lisbet halter, og da han i en brandert for at skaffe penge til sit betrængte oliefyrsfirma sælger alle deres møbler, smides han ud af Lisbets far.
Palles vej ind i det praktiske politiske liv byder på nye paradokser. Han kæmper med at forstå den politiske magtbalances spilleregler, og hans ægteskab sættes på en alvorlig prøve, da Søs indleder en affære med sin chef på fjernsynsteatret.

Krøniken-15.
1962
Hjulpet af Karin har Erik fået styr på sit liv, og hans handel med oliefyr tegner godt. Han står netop overfor at skulle afslutte en stor leverance til et typehusfirma, da aftalen uventet falder til jorden. Søs har søgt en stilling som teknisk producer, og da hun redder Friis ud af en penibel situation, bliver jobbet hendes. Det går også fremad i Palles karriere. Han kommer i fjernsynet, men fremstår så principfast, at statsminister Krag vælger at tilbyde ham posten som formand for afgiftsudvalget, så han kan lære lidt om de 'politiske realiteter'.
Efter flere dages drikkeri, henter Søs Erik på et værtshus og bringer ham hjem til Karin, mens Kaj Holger er på forretningsrejse. Det er aftalen, at Erik skal begynde på afvænning, da Karin finder ham livløs i sengen af en overdosis sovepiller. Ida erfarer, at Erik mistede sin aftale med typehusfirmaet, fordi Kaj Holger havde fortalt dem om hans psykiske problemer. Hun beslutter at sige op på 'Bella'.

Stig Thorsboe er manden der står bag selve historien. Stig Thorsboe har opnået stor anerkendelse for sit succesfulde og nyskabende arbejde med dansk tv-dramatik, for hvilket han har modtaget Allenprisen i 99 og Nordisk Film Prisen i 2003. Stig Thorsboe kørte i en årrække tæt forfatter-parløb med sin bror Peter, hvilket resulterede i skuespil, film, tv-spil, men først og fremmest en række tv-serier heriblandt én af DR TV's store succes'er 'Landsbyen' (91-96).
Herefter kastede Stig Thorsboe sig ud i endnu en stor serie, den prisbelønnede 'Taxa' (97-99), hvor han fungerede som hovedforfatter. Han har siden da, udover at skrive 3 episoder til Peter Thorsboe's 'Rejseholdet' (2000-2002), været fuldt optaget af at udvikle Krøniken. Ved årets Tv-festival 2004 modtog 'Krøniken' priserne som årets tv program og årets tv drama.

Hanna Lundblad har været Stig Thorsboe’s højre hånd i skriveprocessen omkring Krøniken. Hun er uddannet dramaturg fra Århus Universitet, hvorefter hun en årrække var dramaturg og medlem af ledelsen på Dr. Dante, senere Dr. Dantes Aveny. På DR TV-Drama har Hanna Lundblad været manuskriptkonsulent på 'Landsbyen', hvorefter hun forsatte samarbejdet med Stig Thorsboe som medstoryliner på 'Taxa' (97-99).
Senest har Hanna Lundblad været redaktør af miniserier på TV-Drama og været manuskriptkonsulent på DR´s 'Den Serbiske Dansker', 'Afgrunden' og 'Se dagens lys'

Lone Scherfig har instrueret del 11 af Krøniken. Hun er uddannet instruktør ved Den Danske Filmskoles instruktørlinie og har siden sin eksamen i 1984 lavet flere kort-, dokumentar og reklamefilm. Hendes første spillefilm var 'Kajs fødselsdag' (1991) og siden har hun stået bag film som 'Italiensk for begyndere' (2000) og 'Wilbur begår selvmord' (2002) som både manuskriptforfatter og instruktør.
På tv har Lone adskillige produktioner bag sig, heriblandt afsnit af 'Flemming og Berit' (1994) og Morten Korch serien 'Ved Stillebækken' (1999) - ligesom hun har været både episodeforfatter og instruktør på to afsnit af 'Taxa' (1997).

Charlotte Sieling har været instruktør på del 12-13 og 15. Hun har haft en alsidig karriere som skuespiller på teatret og i spillefilm som 'Elsker elsker ikke' (95), 'Farligt venskab' (95) og 'En loppe kan også gø' (96). På DR1 har hun bl.a. kunnet ses i den svenske film 'Den hvide løvinde' (98) og den svenske krimi-serie 'Hundene i Riga' (96) samt i enkelte afsnit af 'Taxa' (97-99) og 'Rejseholdet' (2000-2003).
I 1995 afsluttede Charlotte Sieling Den Danske Filmskoles manuskriptuddannelse, men efter at have instrueret kortfilm og adskillige reklamefilm, debuterede hun som tv-instruktør med en række episoder af 'Rejseholdet' (2000-2003). Charlotte er medansvarlig for udviklingen af 'Krønikens' visuelle koncept samt casting af de gennemgående roller.

Henrik Ruben Genz har været instruktør på del 14 af denne omgang af krøniken. Han afsluttede sin uddannelse på Den Danske Filmskole i 1995 og har instrueret en række film og tv produktioner gennem årene bl.a. kortfilmen 'Bror, min bror' (98) og spillefilmen 'En som Hodder' (2003).
På tv har Henrik både instrueret og siddet i forfatterstolen på Selvsvings 'Dødsjov' (2000). Desuden har han været instruktør på flere afsnit af tv-serierne 'De Udvalgte' (2001), 'Nikolaj og Julie' (2002-2003) og senest TV2's 'Forsvar' (2003).

Anne Louise Hassing spiller i Krøniken Ida. Hassing fik en usædvanlig start på sin karriere med hovedrollen i Nils Malmros-filmen 'Kærlighedens smerte' (92), som indbragte hende både Robert-prisen og en Bodil. Filmkarrieren er fortsat med bl.a. 'Idioterne' (98) og 'Klinkevals' (99).
Sideløbende med sin teaterkarriere har Anne Louise desuden været at se på tv i 'Strisser på Samsø' (98) 'De pokkers forældre' (2003) og i novellefilmene 'Bånd på livet' (2000) og 'Afsporet' (2000). Ved Tv-festivalen 2004 blev Anne Louise kåret til årets kvindelige tv-skuespiller for sin rolle som Ida i 'Krøniken'.

Maibritt Saerens spiller den stormombruste Søs. Hun tog blev færdig fra Skuespillerskolen ved Århus Teater i '99 og har siden optrådt på teatret bl.a. i 'Kameliadamen' (99) og 'Vintereventyr" (2001) på Århus Teater, 'Som man behager' (2000) på Det Danske Teater, samt 'Arsenik og gamle kniplinger' på Det Kgl. Teater og Det Danske Teater (2001).
Senest har Maibritt været at se i 'Frk. Julie'(2004) på Kalejdoskop. Undervejs er der også blevet tid til filmopgaver med et par forskellige hold på Den Danske Filmskole og i 2000 modtog Maibritt Saerens Årets Reumert/Talentprisen.

Erik bliver i Krøniken spillet af Ken Vedsegaard. Allerede før sin uddannelse debuterede Ken Vedsegaard i 'Guldregn' (88) og senere blev det til film som 'Det forsømte forår' (93), 'Sidste time' (95) og 'Fede tider (96). Efter sin afgang fra Skuespillerskolen ved Århus Teater i 2000 har Ken spillet en række teaterforestillinger, hvoraf man senest har kunnet se ham i 'Røverne' (2004) på Det Kongelige Teater.
Desuden har han bl.a. medvirket i filmen 'Slim, Slam & Slum' (2002), og kortfilmen 'Blow Job' (2002). På tv har Ken tidligere været at se i 'Strisser på Samsø' (96) 'Taxa' (98) 'Rejseholdet' (2001) og TV2s 'Hotellet'. (2001)
Ken Vedsegaard siger om sin karakter Erik:
"Det har været med til at give rollen en dybde og intensitet, som har været spændende. Jeg synes det er rart, at handlingen er så konsekvent. For det er virkelig en stor ting, der kommer bag på folk," siger Ken Vedsegaard og fortsætter:
"For mig hænger det fint sammen, fordi det hele tiden har været forudsætningen. Men det var vemodigt at læse det sidste afsnit. Der lå det, og nu var han død. Der blev jeg da berørt, fordi jeg kan kende noget i Erik. Hans familie prøver at hjælpe ham så godt de kan - efter den tids bedste evne og forståelse. Men han er i et eller andet omfang i sine følelsers vold. Det kan jo være meget fint at være, men det kan også være meget smertefuldt. Og det bliver det for ham. Det er da ærgerligt, at livet ikke kunne flaske sig bedre for denne her mand," siger Ken Vedsegaard og fortsætter:
"Der var virkelig noget i Erik, som tiltalte mig. Han går ligesom ind i ilden. Han bliver ved med at prøve at komme igennem til sin far for at blive elsket. Men han formår ikke at frigøre sig fra traditionen, miljøet, begrænsningen og sin far. Det er en slags arvesynd," siger han. "Jeg har tænkt: Det er også bare Krøniken. Jeg har jo ikke været Erik. For Erik er det slut, men mit liv er videre" siger Ken Vedsegaard.

Anders W. Berthelsen spiller i Krøniken den politisk engagerede Palle. Han debuterede på filmlærredet i 1996 i filmen 'Portland', og siden da er det blevet adskillige markante roller bl.a. i 'Mifunes sidste sang' (99) og 'Italiensk for begyndere' (2000). Han har desuden medvirket 'Fuksvansen (2001) og senest i 'Kongekabale' (2004). Desuden var han god i rollen som virkelig Bad Guy i ungdomsfilmen Tæl til 100.
På teatret har man for nylig bl.a. kunnet se Anders i 'Kopier' på Husets Teater (2004). Og på tv kender vi ham fra TV2-serien 'Hjerteafdelingen' (2002) og inden da fra rollen som René i 'Taxa' (1997-1999). Anders blev desuden kåret til Årets mandlige tv-skuespiller ved Tv-festival 2004 for rollen som Palle i 'Krøniken'.

Der er lagt et kæmpe arbejde og mange tanker i at få tidsånden frem i serien. Her kommer et par eksempler på hvor stort et arbejde der egenteligt er gået forud for det vi nyder i fjernsynet:
Bellahøj-lejligheden, som Palle og Søs er flyttet ind i, var 1950'ernes mest moderne
Lejlighederne i Bellahøj udgjorde Københavns første skyline, og efter tidens mål var de nyopførte lejlighedskomplekser det mest moderne, man som københavner kunne bo i. Husene var i folkemunde kendt som "havregrynshusene", fordi man kun havde råd til at spise havregryn, hvis man boede i de dyre, moderne lejligheder.
DR har bygget en tro kopi af en Bellahøj-lejlighed anno 1950 og indrettet den med datidens moderne møbler - som et halvt århundrede senere står højt på ønskelisten i de modebevidste hjem.
"Sofaen og spisestolene er tegnet af Wegner, spisebordet og de to lænestole er Børge Mogensen. I dag skal man op med kassen, hvis man vil have de møbler", siger scenograf Kirsten Koch, der har stået bag indretningen af Bellahøj-lejligheden, der selvfølgelig også inkluderer et Bella-fjernsyn.
Forud for indretningen af Palle og Søs' lejlighed har Kirsten Koch foretaget en del research. Hun har læst bøger om datidens boligindretning og kigget i modeblade som Alt for Damerne, Tidens Kvinder samt Billedbladet for at se, hvad der var oppe i tiden.
På væggen hænger en reproduktion af Picassos Guernica-billede, der var en politisk manifestation på grund af den spanske borgerkrig, og som gennem 1950'erne kunne findes i mange hjem.
"Det var meget populært i kulturradikale kredse at have det hængende", fortæller Kirsten Koch.

Komponist Jacob Groth ser hvert afsnit af Krøniken som et partitur
Et sæt noder dukker op på det indre lærred, når manden bag musikken til Krøniken, Jacob Groth, ser et afsnit af serien. Han har skrevet kendingsmelodien og størstedelen af de toner, der gemmer sig bag billederne. For ham er musikken en sanseforstærker, der understreger de stemninger og følelser, der kommer frem på skærmen som en diskret del af historien.
"Musikken skal komme bag fra lærredet, den må aldrig ligge som en fernis, der er smurt på lærredet," siger Jacob Groth.
Også gamle klassikere spiller sin egen rolle i Krøniken. "Hvorfor Er Lykken Så Lunefuld" er spørgsmålet for Erik, Ida, Søs og Palle, der søger lykken, men netop må trækkes med dens mange luner.
Andre af datidens evergreens, blandt andet "Tutti Frutti" i en nyindspilning af Rock Nalle, er blandt den musik, Krønikens personer lytter til.
"Vi har måttet researche på, hvad musikken bestod af dengang. For eksempel kan man ikke bruge en Hendrix-guitar i 1955, det kom jo først senere," fortæller Jacob Groth.
Krønikens musikalske rejse starter i 1949 med Svend Asmussen og strækker sig helt til 1973, hvor rockeksplosionen for længst har ramt alle unge og det er tonerne af blandt andre Eric Clapton der fylder lydbilledet.
"Vi er vokset op med denne musik. Mange af Krønikens seere, eller deres forældre, har oplevet en musikalsk udvikling i den periode," siger Jacob Groth.

De første 10 afsnit af krøniken var gode. Der blev etableret nogle gode karakterer, der alle indeholdt dele af personligheder vi kender til fra os selv, eller fra en i vores omgangskreds. Nu er vi nået til afsnit 11 til 15. Vi kender nu hovedpersonerne, og derfor kan der for alvor tages fat i handlingen.
Stig Thorsboe og Hanne Lundblad formår at holde spændingen ved lige alle afsnit igennem. Sikkert på baggrund af de dagligdags temaer og problematikker der opstilles for hovedpersonerne. Som tilskuer er det nemt at leve sig ind i deres liv og de forhindringer de må igennem for at nå deres mål. Vi kender det fra det daglige liv, hvor drømme og mål også kan være svære, at få til at gå hånd i hånd med hverdagen. Der må kæmpes med næb og klør.
Der kan ikke falde roser nok til alle de store roller i Krøniken. De er alle flot besat at yderst kompetente skuespillere. Her i afsnit 11-15 er der kommet nogle spændende bipersoner med, der er med til at sætte krydderi på historien. Specielt må jeg fremhæve et par stykker. Niels Olsen der spiller den meget frisindede Tv-mand Friss. Niels Olsen bruger her sin komiske timing til at skabe en morsom, men også en smule trist personlighed, der er villig til at gå langt for et lidenskabeligt eventyr. Og når vi nu er ved lidenskab og brændende begær så spiller Mia Lyhne rigmandsdatteren der ser sit snit til et soveværelse-eventyr med Erik. Mia Lyhne spiller karakteren med en sensuel fremtoning, der brænder stærkt igennem skærmen. Man forstår godt at Erik har svært ved at sige fra, selvom forholdet er dømt til en ulykkelig udgang. Peter Gantzler dukker endnu engang op som den sleske skuespiller Viggo Valentin og han har bestemt ikke glemt hans ynglingeelskerinde Søs. Peter Gantzler formår at spille sin karakter præcis så spændende at han er typen man elsker at hade. Alt i alt så er alle de nye bipersoner flot skildret og skuespillerne kan man ikke sætte en finger på, selvom flere af dem godt nok er castet i roller, som ligger tæt op af hvad de plejer at spille. Heldigvis ødelægger dette ikke det store og imponerende helhedsindtryk.
En anden ting der gør disse nye afsnit så seværdige er, at selvom historien i sig selv er en smule forudsigelig, så er der stadigvæk plads til nogle gevaldige overraskelser. Her tænkes specielt på det store faktum at en af hovedpersonerne, Erik ikke skal være med i de sidste afsnit. Det er meget modigt og spændende af de 2 manuskriptforfattere at lade en så elskelig person som lige netop Erik gå bort. Det er drama for alle pengene, og en af grundende til at, man drages af den store Danmarksfortælling som Krøniken er. Det er stort sat op, det er dragende spillet og frem for alt, er det så Dansk som noget. Krøniken vil for altid være en del af den danske Tv-historie og det bliver spændende at se de næste afsnit i serien. Indtil da kan man med stor fornøjelse gense de første afsnit der er flot præsenteret i de 2 DVD boxe.

Ekstramateriale.

Krøniken undervejs.

Et fint lille dokumentarprogram der fortæller om hvor stort et arbejde det er at bringe en serie som Krøniken frem til dagligstuerne. Forfatterne fortæller om skriveprocessen og om nogle af seriens gennemgående ideer. Instruktørerne fortæller om deres arbejdsmetoder, og skuespillerne fortæller om deres karakterer og om hvordan de skal forholde sig til seriens store temaer, der blandt andet omhandler: Konflikten imellem far og søn, kærligheden og om kvinderollen i et Danmark i forandring.

Danmark 1958-1962.

Her er der samlet nogle højdepunkter fra denne periode. Der er meget spændende imellem og det meste er hentet fra Danmarks Radios arkiver. Spændende og giver et godt indblik i tidsånden hvor episoderne 11-15 foregår.

Optagelser fra Sporvejsmuseet Skjoldholm og ” Karens gade. ”

Spændende optagelser fra tilblivelsen af Krøniken. Begge indslag er taget fra programmet: Bag Krøniken – en bebudet succes, fra 2003.

Man kunne måske nok have ønsket sig noget mere ekstramateriale og hvad med et par kommentarspor. På en så stor produktion burde der være en masse spændende informationer der kunne viderebringes til de mange seere. Det der er er godt, men der kunne sagtens graves mere frem fra Danmarks Radios arkiver.

Samlet karakter for ekstramaterialet må blive 3 ud af 6 stjerner.

Lyden er flot gengivet i Dolby Digital 5.1 og dts, og billedet er letterbox 16:9 Anamorfisk.

DVD’en er venligst udlånt af Art People.

Titel: Krøniken. Box med afsnit 11-15.
Original Titel: Krøniken. Box med afsnit 11-15.
Premieredato: 21. november 2005
Instruktør: Lone Scherfig, Charlotte Sieling, Henrik Ruben Genz.
Skuespillere: Anne Louise Hassing, Maibritt Saerens, Ken Vedsegaard, Anders W, Berthelsen, Waage Sandø, Pernille Højmark, Dick Kaysøe, John Hahn-Petersen, Mia Lyhne, Peter Gantzler, Niels Olsen, Stina Ekland.
Spilletid: 340 min.
Selskab: DR, ArtPeople. 2005.
Ida må i de nye afsnit af Krøniken sande at det ikke altid er let at være gift med en mand hvis ideer tit er noget højtflyvende.