Krypton. The Complete First Season

20. april 2019 af Henrik Andersen

Krypton. The Complete First Season billede

Krypton er historien om hvad der skete på planeten Krypton 200 år før Superman blev født og planeten blev ødelagt. Vi får historien om Seg-El og hans kamp imod de onde magter der gør sit for at ødelægge planeten. Er man stor fan af DC’s tegneserie univers vil man nok finde denne serie underholdende, ellers vil den måske føles lidt lang i spyttet. Men giv den en chance, hvis du gerne vil vide lidt mere om Supermans baggrund.

200 år før planeten Krypton bliver ødelagt møder vi den unge smukke Seg-El. Han bliver 2 generationer ude i fremtiden bedstefar til Kal-El, der senere vil komme til jorden under navnet Clark Kent, bedre kendt som manden af stål, Superman. Seg-El bliver stillet i det ultimative dilemma, da han finder ud af at hans planet Krypton er i fare for at blive smadret af superskurken Brainiac. Sker dette vil Superman aldrig blive født, hvilke flere skumle typer ville syntes godt om. Seg-El tager til Fortress of Solitude, hvor han håber at kunne få svar på flere af hans spørgsmål om fremtiden og de folk der desperart prøver at ændre dens gang. Den mystiske tidsrejsende Adam Strange der kommer fra den fremtidige jord, hjælper ham imod overmagten, og snart trækkes de 2 ind i et spind af konspiration og farer.

Alle kender manden af stål, Superman. Men hvem kender hans bedstefar Seg-El? Svaret er ingen, eller i hvert fald kun ganske få, og efter at have set Krypton sæson 1, kommer endnu et spørgsmål frem i ens tanker. Havde det overhovedet været nødvendigt at lære Seg-El at kende? For hvor interessant er historien om Krypton 200 år før Manden af stål kom til verden? Man skal i hvert fald være stor fan af DC’s omfattende univers for at kunne nyde denne glatte og ret ligegyldige serie, der endnu engang beviser at DC ikke har det publikum tække som Marvel universet har. Krypton er endnu en prut ved glemslens flod i den uendelige række af superhelteserier der skyller ind over verden i disse år.

Sy Fy Channel har produceret, og det er de bestemt sluppet hæderligt fra, men manuskript og skuespil halter og først og fremmest tager serien sig selv alt for seriøs. Det havde klædt den med noget mere selvironi og humor til at løsne den påtagede alvorlige historie en smule op. Tænk hvis Superman ikke havde eksisteret er seriens tag line. Ja tænk lige engang over det. Så havde vi sluppet for en del dårlige film og penge fokuserede serier som denne.

Krypton sæson 1 består af 10 afsnit. På denne Blu-ray udgivelse fordelt ud på 2 Blu-ray skiver.

1: Pilot

2: House of El