Det moderne parforhold og forstadsidyllen er blevet et yndet emne at portrættere. Det indeholder nemlig hemmeligheder, løgne og intriger, der giver god grobund for en velfungerende thriller. Det kom til udtryk med David Finchers Gone Girl (2014), der på bedste og mest makabre vis afslørede, at det idylliske parforhold næppe er så idyllisk som det lader til at være. At bag den opstillede facade gemmer der sig menneskelige monstre, med alt hvad det medfører. Kvinden i Toget fortsætter traditionen. Paula Hawkins’ roman af samme navn blev i 2015 en af de bedst sælgende thrillers nogensinde på bogmarkedet, og derfor har en filmatisering af romanen også været en naturlig forlængelse af romanens succes.
Filmen følger Rachel (Emily Blunt), en alkoholiseret og fraskilt kvinde, der hver eneste dag kører med på toget på den samme strækning. Her kører hun forbi de mange forstadshuse og følger flittigt med i de forskellige menneskers liv og gøren. Hun har selv haft et sådant liv en gang, og hun lever nærmest sit liv igennem togturen, hvor hun kan forstille sig hvordan de forskellige mennesker og par lever. Men en dag opdager hun at noget er helt galt hos hendes yndlingspar og pludselig blandes hun ind i en sag med mord, løgne og utroskab.
Folk har højest sandsynligt ventet i spænding på at se filmatiseringen af en bestseller, men uden at have læst det litterære forlæg, så tror jeg filmen vil findes skuffende for de fleste. Rent fortællermæssigt beror filmen på en upålidelig fortæller, den alkoholiserede Rachel. Man kan ikke være helt sikker på, hvad der er rigtigt og hvad der opdigtet fra hendes side, og deri ligger en stor del af filmens mystik, i opklaringen af hvad der egentlig er sket. Lidt det samme formåede den tidligere nævnte Gone Girl også at gøre, men med det facit at afsløringen kom som et forholdsvist stort chok. Det samme forsøger Kvinden i Toget, og lover på forsiden at plottwistet i sidste ende vil overraske en. Det gør det bare ikke. Som nogenlunde garvet filmseer vil man hurtigt regne ud, hvor handlingen bærer hen ad, og da tæppet rives væk og den store finale afsløres, så vil man føle sig skuffet. Var det bare det, tænker man lidt.
Samtidig føles persontegningerne svage. Især filmens hovedperson, Rachel, fremstår på mange måder direkte usympatisk. Det er først sent i filmen, at hendes handlinger og valg giver mere mening, og på det tidspunkt har man valgt at give op på hende. Hun bliver ellers spillet godt af Emily Blunt, der har fået en omgang i make-up stolen der gør hende langt mindre attraktiv ift. normalt.
Kvinden i Toget lover mere end den kan holde. Den gør sig ikke ekstrabemærket inden for parforholdsgenren, og når plottet endelig udfolder sig, så kommer det ikke som nogen stor overraskelse. Har man læst bogen er man sikkert interesseret i at se den på det store lærred, men som mystisk thriller skiller den sig ikke særligt ud.
Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Kvinden i Toget indeholder følgende ekstramateriale:
• Deleted and Extened Scenes
• The Women behind The Girl
• On Board The Train
• Audio Commentary
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.