Elsket af operafans og en man uden at blinke kan kalde for en klassiker. La Boheme – intet mindre – er genstanden for Robert Dornhelms film af samme navn.
Han kaster sig over Puccinis opera med passion, og det er tydeligt at han brænder for sagen, men desværre er det sjældent at opera gør sig som film. La Boheme har dog visse kvaliteter, der betyder at man ikke nødvendigvis behøver at afvise den helt.
Musikken er fantastisk og behøver ingen nærmere beskrivelse, men da operaen rent faktisk også har en rigtig fin historie, ja, så kan det faktisk godt lade sig gøre at overføre La Boheme fra scene til film.
Vi befinder os i 1830’ernes Paris, hvor tre unge kunstnere bor sammen på et lille kvistværelse. En dag er Rodolfo alene hjemme, og her møder han naboen Mimi. Det er naturligvis kærlighed ved første blik. De to kaster sig ud i et stormende kærlighedsforhold, som rammes af tragedie netop som lykken er størst. Mimi er ramt af en dødelig sygdom, og forude venter kun hjertesorg.
Når nu det ikke er muligt at genoplive de døde, ja så finder man nok ikke to der bedre kunne spille rollerne som det forelskede par end de unge operastjerner Anna Netrebko og Rolando Villazon. Det er da også i kraft af de to at filmen får sin merit. For de er begge fremragende i hver deres rolle, selv om filmmediet både er en forbandelse og en velsignelse for genren opera.
Det er ganske vist muligt at formidle fortællingen bedre og vise lag af historien, der ellers kun sjældent kommer frem på scenen.
Men, men, men. Opera gør sig nu engang bedst på scenen, og det er ikke blot konservative sure miner, der siger det. Det er nu engang tilfældet af operaens mimik, gestik og følelsesliv virker overdrevne, karikerede og malplacerede i filmmediet.
For operafans er denne udgave af La Boheme en kuriositet, der nok har en plads i samlingen i kraft af de to stærke hovedroller.
For nybegyndere er La Boheme et mere letfordøjeligt sted at starte end en timelang forestilling.
Om ikke andet er det godt at se at klassiske mastodonter som operaen også kan gøre sig på film – sådan da.
PAN Vision</a