Labor Day

19. juni 2014 af Nikolaj Sonqvist

Labor Day billede

Man må tage sig til takke med den far, man nu kan få, når chancen byder sig.

Den kærlige flugtfange
1987: Den 13-årige Henry Wheeler (Gattlin Griffith) er manden i huset i det trygge lille samfund Holton Mills, hvor alle kender alle.. Hans far er flyttet og har skabt sig en ny familie, mens Henry sidder tilbage med sin mor, Adele (Kate Winslet), som dårligt tør forlade huset. I et storcenter støder Henry ind i den høflige og umiddelbart venlig mand. Frank (Josh Brolin), som er såret og meget insisterende vil have, at Henry og Adele skal hjælpe ham. Det viser sig at Frank, er en undvegen tilskadekommen fange.

Adele og Henry frygter det værste, men snart viser Frank sig at være meget hensynsfuld og kærlig. Han laver mad til dem, udfører småreparationer på huset og bilen og spiller baseball med Henry i deres baghave. Og så er der den der ferskentærte. Langsomt begynder både Henry og Adele at føle sig trygge ved ham og mødet med Frank kommer til at ændre Henrys liv og hans opfattelse af familie og livet for altid.

Kriminel stedfar?
Den oscarnominerede instruktør Jason Reitman slog igennem med Thank You for Smoking (2005) og Juno (2007), hvor sidstnævnte satte manuskriptforfatteren Diablo Codys verden på den ende, da hun overraskende vandt en oscar for filmen. Efterfølgende har Reitman lavede den 6-dobbelte oscarnominerede Up in the Air (2009) med George Clooney som Ryan Bingham der bliver ansat at firmaer til at fyre folk, og Young Adult (2011) som tilbagebragte samarbejdet med Diablo Cody.

Labor Day bygger på Joyce Maynards roman af samme navn, som hun skrev på blot 10 dage uden at vide hvordan, den ville ende. Historien handler om den nu fuldvoksne mand, der ser tilbage på weekenden, som ændrede hans liv, da han var ung.

Drengen Henry er fanget midt imellem barndom og voksendom, hvor han ikke tale med sin mor, fordi hun er følelsesmæssigt ude af balance og indelukket, eller med sin far, som ikke længere er en del af hans liv. Henry tager derfor ansvaret og bliver manden i huset lige indtil Frank dukker op. Selvom det måske ikke er de perfekte omstændigheder, kan Henry så få den far og den familie, han har længdes efter?
Den undvegne fange Frank er konstant tvetydig, da man aldrig bliver helt sikker på hans sande motiver. Kommer hans gerninger fra hjertet eller spiller han blot et spil for at overleve og dermed udnytter Henry og Adeles sårbarhed?

Tilbagelænet stil
Filmen har forholdsvis lidt dialog og er meget fredfyldt med stille scener i den rolige fortælling. Det absurde med at Frank er kriminel på flugt og nærmest flytter ind hos en familie, tilsidesættes for at fortælle historien om familielivet og opvæksten svære vilkår, og selvfølgelig det overliggende spørgsmål; kan man se bort fra fortidens handlinger og se frem mod et bedre liv i fremtiden?

Labor Day er fortalt flot og rammer mange gode stemninger. Den fortæller en mindre absurd situation på en ukomisk og tilbagelænet måde, samt skuespiller er uden svinger i valsen. Undtagen når de rent faktisk danser… Dog er historien ikke en som går over i historiebøgerne og derfor er desværre nok en film, som er hurtigt glemt igen.

Titel: Labor Day
Original Titel: Labor Day
Premieredato: 19. juni 2014