Laksefiskeri i Yemen

31. maj 2012 af Nikolaj Kennov

Laksefiskeri i Yemen billede

”Laksefiskeri i Yemen” er en sød lille film om idealisme, og om at turde realisere sine drømme trods gevaldig modvind. En rigtig sukkerperle med feel-good garanti.

Den lettere indadvendte og generte Dr. Alfred Jones (Ewan McGregor) lever et kedsommeligt liv som fastansat fiskeforsker i fiskeministeriet, men bliver hurtigt revet ud af sin vanebårne hverdag, da han mod sin vilje bliver tilknyttet et storstilet lakseprojekt i Yemen. Et projekt han tidligere opponerede imod, men pludselig synes realiserbart igennem den lokale sheiks (Amr Waked) støttepenge og sin britiske talkvinde Harriets (Emily Blunt) overtalelse. Projektet er oprindeligt sheikens ide, da han som entusiastisk fluefisker, skulle udtænke et lokalt projekt i udbedringen af forholdet mellem vesten og mellemøsten. Alfred bliver dog hurtigt klar over at dette også kunne være redningen på hans eget liv, og tillægger projektet sin største opmærksomhed. Han fascineres både af sheikens uforbeholdne idealisme og ikke mindst Harriets skønhed, og oplevelserne får ham endelig til at kaste sin ellers indgroede kynisme bort. Men fjender lurer i terrænet.

”Laksefiskeri i Yemen” er jovist en småsentimental komedie om spirende kærlighed imellem to yderpoler, men også en befriende letbenet fortolkning af det populære bogforlæg (forfattet af briten Paul Torday), hvis politiske underlag ville have kontrasteret historiens underspillede komik, der byder på masser af lune. I stedet har svensk-amerikanske Lasse Hallström (”Mit liv som hund”, ”Æblemostreglementet”) valgt at fokusere på historiens mere kulørte affærer og gjort den mere eventyrlig og dramatisk, hvilket pryder filmen, der heller ikke lægger skjul på dens politiske intention. Det er underholdende farce, just som vi kender dem fra andre britiske komedie-dramaer, men med små glimt fra en mere alvorlig virkelighed. Krigen i Afghanistan, mellemøstens akavede forhold til vesten oprulles som handlingens baggrundstæppe, men det er især samspillet mellem den både kejtede og kontrollerede Ewan McGregor og den yndige Emily Blunt, at filmen hæver sig over sin egen klichelatente genre. De gør det begge godt som henholdsvis den indadvendte forskertype, hvis fiskestang er en slags erstatning for hans fallos, og karrierekvinden, der gentagent kommer til at afsløre sine mere infantile sider. Også anglo-franske Kristin Scott Thomas er øretøveindbydende og speed-snakkende, som premiereministerens højre hånd, men hendes præstation synes underligt udkonkurreret af Emily Blunts sødme og Ewan McGregor, der begge spiller intimt og intuitivt.

Der er flere narrative sløserier på spil i denne film, eksempelvis en sentimental forløsning og et stryger-soundtrack, hvis højstemthed kun kan måles i sukkerknalder og som truer med at give den ellers velskrevne dialog huller i tænderne. Der er flere enstrengede og irrelevante karakterer med i denne film end du har plads til i hukommelsen og det sker at det politiske forsløves i en grød af komiske kommentarer og banale sidespring. Hallström har flere gange præsteret at misbruge sit oplagte talent for det bittersøde og subtilt-sentimentalte i film som ”Dear John” og ”Hachiko”, men ”Laksefiskeri i Yemen” balancerer bredt imellem ovennævnte makværker og hans tidligere komediedramaer som ”Mit liv som hund” og ”Chocolat”. Det er en cocktail af spøgerier og mere alvorlige optrin, men helt seriøst bliver det dog aldrig – det hele er jo blot for underholdningens skyld, og ”Laksefiskeri i Yemen” smutter forbi sine allerværste gentagelser igennem en slags naiv charme.

Titel: Laksefiskeri i Yemen
Original Titel: Salmon Fishing In the Yemen
Premieredato: 31. maj 2012