Lars von Trier's Europe Trilogy (4*DVD)

18. september 2005 af Steffen Damkjær Moestrup

6 stjerner Skriv en kommentar

Lars von Trier's Europe Trilogy (4*DVD) billede

Jeg kan ikke få armene ned. Årets betydeligste danske DVD-udgivelse er ankommet. Omfavn den, dyrk den, bliv et med den.

Det er et helt igennem imponerende bokssæt, Electric Parc har sat i handlen. Filmene, Element of Crime, Epidemic og Europa er alle blevet nyrestaureret, og de tager sig virkelig flot ud. Og lige når man skal til at juble over, at en så forholdsvis smal DVD-udgivelse er mulig i Danmark, bliver man fuldstændig slået omkuld ved synet af ekstramaterialet. Det er aldeles fabelagtig.

Filmene, der alle har det europæiske kontinent, som fortællemæssig ramme og stilistisk ledetråd, præsenterer et udpræget dystert billede af menneskets natur. Ondskaben er latent til stede og parat til at tage overhånd på ethvert givent øjeblik. Til trods for at der er tale om tre film med enkelte fællestræk, er filmene faktisk vidt forskellige.

Element of Crime er Triers første spillefilm, og den besidder den mani, kynisme og prætentiøse natur, som kendetegnede – og vel til stadighed kendetegner – den danske instruktør. Filmen tager sin begyndelse i Cairo, hvor politimanden Fischer (Michael Elphick) bliver sat på en sag om en række seriemord på unge kvinder. Opgaven indebærer et gensyn med Europa, som Fischer ellers forlod for 13 år siden. Fischer tyr til utraditionelle opklaringsmetoder, som han har lært af sin mentor Osborne, der skrev bogen Element of Crime. Kort fortalt sætter politimanden sig selv i morderens sted, han ”bliver” morderen og kan derved regne ud, hvad der sker. Faren er selvsagt, at grænserne mellem opklarer og forbryder udviskes, og det er da også, hvad der sker i filmen. Element of Crime er kendetegnet af en markant æstetik, der er centreret rundt om den gule farve med enkelte svinkeærinder til blå. Universet er postapokalyptisk; alt er i forfald, der er mørke, fugt og oversvømmelser overalt i Triers europæiske verden. Det er en sindssygt smuk film, der dog også grænser til at være pure form.

Om muligt endnu mindre fortælling er der i Trier næste film, Epidemic. Filmen handler om instruktøren Lars og forfatteren Niels, der efter at have brugt et år på ingenting og derved næsten har opbrugt deres stipendium, er nødt til at støtte et filmmanus sammen i en hulens fart. Midlet bliver en inspirationstur ned gennem et Tyskland, der er plaget af en epidemi. Filmen, der kan tolkes som en skarp satire over det danske filmstøttesystem, hvor konsulenterne har meget stor magt, er samtidigt en stilistisk varsel om tingene, der skal komme fra Triers hånd. Der er således en enorm lighed mellem Epidemic og de regler som Trier nedskriver i Dogmemanifestet i 1995. Trods metaortælling og generel selvfedhed er Epidemic faktisk en meget underholdende og tankevækkende film.

Sidste film i trilogien er Europa, og den er bedre end de to første tilsammen. En ung, naiv amerikaner, Leo, ankommer til Tyskland efter anden verdenskrig. Egentlig er han kommet med et idealistisk ærinde om at genopbygge landet, men han starter ud som togkontrollør i en sovevogn, der ruller gennem det sønderbombede land. Leo forelsker sig i sin chefs datter, og dramaet tager til, da de såkaldte ”vareulve”, en flok aktivister der stadig bekæmper besættelsesmagten, øger deres aktivitetsniveau. Filmen, som var Triers dyreste på dette tidspunkt, er et stilistisk mesterværk fra start til slut. Scenariet i toget er visuelt gennemkomponeret og i samspil med filmusikken og fine skuespilspræstationer, balancerer værket i al sin ekspressionistiske helhed.

Der er langt fra Holloywood-trilogier som eksempelvis Tilbage til Fremtiden-trilogien og så Triers Europa-trilogi. Det viser med al tydelighed den beundringsværdige bredde, filmmediet besidder. Samtidig viser bokssættets tre film, hvor alsidig Trier formår at tænke og arbejde. Hvordan han aldrig forfalder til stilistisk vanetænkning men altid er på farten. En sand pioner.

Ekstra Materiale:

Her triumfer bokssættet nærmest alt. En 14 siders booklet af Trier-kenderen Peter Scheperlern introducerer trilogien, og så tager det ellers fart. Til hver film hører et eller flere kommentarspor. Trier har det med at blive lidt for arrogant og nonchalant, men det ser man gennem fingre med i takt med, at guldkornene dukker op.

På Element of Crime-disken er der en retrospektiv featurette, hvor de involverede ser tilbage på optagelserne. Desuden er der en ½ times dokumentar fra optagelserne dengang. Som fantastisk Easter Egg præsenteres filmen Nocturne, som Trier eksperimenterede sig frem til på filmskolen.

På disk 2, hvor Epidemic ligger, finder vi også en retrospektiv featurette. Som Easter Egg får vi Befrielsesbilleder serveret. Det er Triers afgangsfilm fra Filmskolen. En dyster beretning om en flok tyske soldater, optaget i svag belysning.

På disk 3 finder vi foruden filmen Europa en ”Making of”-featurette, der komme godt rundt om de visuelle teknikker, der gøres brug af i Europa. Der er tillige en featurette med anekdoter fra optagelserne. Til gengæld intet Easter Egg.

Så kommer disk 4, der består af mere end 4 timers bonusmateriale! Nye featurettes beskæftiger sig med bl.a. musikken i Europa, manuset til Element of Crime og med lighederne i kameraarbejdet mellem Trier og dansk films allerstørste instruktør Carl Th. Dreyer. Det er særdeles oplysende features, der kommer grundigt rundt om de mange facetter i filmarbejde; et sjældent syn på ekstra materiale generelt. ”Triers element” er en 45 minutters dokumentar fra DR, hvor Trier taler om især Europa. En TV2-dokumentar forsøger at komme rundt om mennesket Trier, og i den tyske dokumentar ”In Laboratorium des Doktors von Trier” får vi nærmere indsigt i forbindelsen til Dreyer og den russiske instruktør Tarkovskij. ”En dag med Peter” er en fransk dokumentar, der følger Triers tro partner producer Peter Aalbæk Jensne fra Zentropa. I ”Europa – den fækale lokation” præsenteres vi for optagelserne fra et polsk hotel, hvor filmholdet boede under indspilningen af Europa. Endelig får vi et velgennemført interview med Lars von Trier af filmkritiker Bo Green Jensen og en håndfuld trailers til at runde det hele af.

Ekstra materialet er – som måske gættet – vildt omfattende, og enkelte gentagelser er da også uundgåelige. Men generelt må man sige, at det er et fremragende ekstramateriale; spændende og atypisk for en dansk udgivelse. Det fortjener topkarakter med seks stjerner.

Tilbage er kun at gentage for de tungnemme: Køb, køb, køb.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Electric Park.