Legenden om Vogterne: Uglerne fra Ga’Hoole

4. november 2010 af Nikolaj Sonqvist

Legenden om Vogterne: Uglerne fra Ga’Hoole billede

Efterfølgeren til 300 - bare med ugler.

Den unge Tyto-ugle Soren tryllebindes af sin fars fortællinger om Vogterne fra Ga’Hoole, en mytisk gruppe bevingede krigere. Hans bror Kludd derimod, har kun planer om at jage, flyve og opføre sig voksent. En sen nattetime øver brødreparret sig på at flyve, men falder begge ned fra trætoppene. Her bliver de kidnappet af en flok onde Ædlinge ugler, der vil tvinge dem ind i deres hær til at få ugle-dømmet over alle ugler. Ædlingene regeres af Nyra, en sne-hvid ugle med isblå øjne.

Det lykkedes Soren og hans nye ven alfeuglen Gylfie, at undslippe og sammen med det umage vennepar Graver og Twillight drager de mod træet Ga’hoole, de legendariske vogteres hjem. Det er Sorens eneste håb for, at bekæmpe De Ædle og redde resten af ugle-riget. Men Soren skal nu overbevise Kongen og Dronningen af Vogterne om, at Ædlingene lægger onde planer, for gør de det, blusser uglekrigen op igen.

Løverne, pandaerne, pingvinerne, fiskene, rotterne og rævene har stået for skud, så nu er det uglernes tur. En animeret film fra uglernes verden om de buttede, fjerede natflyvere ,der bor i trætoppene og spiser søde små mus til aftensmad. Men livet i trætoppene er markant anderledes end hvad Animal Planet fortæller os om, for ”Uglerne Fra Ga’Hoole” bygger på Kathryn Laskys første 3 ud af 15 i børnebogsserien om ”The Guardians of Ga’Hoole”. Nærmere bestemt ”The Capture” (2002), ”The Journey” (2003 og ”The Rescue” (2004). Hvis man kigger nærmere på de tre titler, forstår man vist ret hurtigt, hva

Filmen er sat i scene af instruktøren Zack Snyder som stod bag ”Dawn of the Dead” (2004), ”300” (2006) og ”Watchmen” (2009). Så ud fra disse titler ved man allerede nu, at filmen er visuelt flot animeret og uglerne ligner tilnærmelsesvis rigtige ugler. Zack Snyder er person, som tydeligvis går meget op i, at det visuelle skal være så ungdommeligt popcornsagtigt, at enhver teenager glemmer sin 1½ liters cola i bar begejstring over de fede slow motion effekter. Men som i 300 bliver kampscenerne på et tidspunkt for meget. Der bliver benyttet så meget slowmotion, at havde det været foruden, havde filmen kun varet et kvarter. Samtidigt bliver det operatiske musik skruet en tand for meget op, i stedet for at underbygge fortællingen.

Soren er selvfølgelig en form for ”the one”, som trods sine unge alder og manglende erfaring, besidder modet og evnerne til at kæmpe på lige fod med de garvede krigere. Jo, det er en rammehistorie du har hørt før. Sorens bror Kludd finder lige pludseligt det onde i sig selv og vender sig mod familien. Rent handlingsmæssigt er der ingen overraskelser og det er også en animationsfilm rettet mod et ungt publikum.

Hvis man er fan af bøgerne eller Zach Snyder tidligere værker, vil denne krydsning mellem 300 og Ringenes Herre, sikkert falde i sin smag. Rent humoristisk når den slet ikke Pixar, dertil er de forskellige ugle-karakterer enten for platte eller endimensionelle. Fx er gøg og gokker makkerparret Graver og Twillight helt igennem utålelige i forhold til den meget mere veludviklet Ezylryb, som viser sig at være selveste Lyze of Kiel. Og her begynder du sikkert at stå af med navnene og med god grund. Navnene virker som en kryds & Tværs ordbog i en tombola og det kan være svært, at forstå hvad nogen af dem i virkeligheden hedder. Men heldigvis hjælper de vellykkede animationerne af uglerne til at skelne mellem dem på lærredet.

Filmen bliver vist i 3D og med dansk tale. Foran filmen er der en 2 minutters kortfilm ”Fur of Flying”.

Titel: Legenden om Vogterne: Uglerne fra Ga’Hoole
Original Titel: Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole