Friheden har noget begrænsede udsigter for den 33 årig Leopold ”Leo” Bloom (Joseph Fiennes), da han prøveløslades. I noget der minder om barakker, bor han sammen med andre af samme slags, styret af en betjent Vic (Sam Shepard), der udover opsynsmandsfunktionen fordriver tiden med lidt hygge misbrug.
Leo får ”tilbudt” et arbejde som alt muligmand på et cafeteria, som tilsyneladende står i gæld til en af stedets stamkunder, Horace (Dennis Hopper), og hvilket han konstant gør alle klart bevidste om. Især ekspeditricen Caroline (Deborah Kara Unger) som slavisk bliver udsat for hans kælne sadisme. Og Leo håner han konstant, for sin fortidige bedrifter.
Et tilbage blik, hvordan det hele startede. Hans mor Elizabeth (Elisabeth Shue) var om end ikke lykkelig gift, med collegeprofessoren, så absolut tilfreds med livet og deres datter.
En dag kommer en af kvarterets gifte slanger, koket iført damehat, og beretter om mandens eskapader med en af hans elever. Elisabeth tror fejlagtigt at gemalen er hende utro, og havner selv i seksuelle udskejelser med husets håndværker. Desværre går sandheden op for hende, og denne må hun leve med i al sin ensomhed, da manden og datteren dør i en trafik ulykke ikke mange dage senere.
Sønnen Leopold fødes, men moderen er havnet i en depression, og lede som hun indirekte påfører Leo. Denne stille krig, skaber en pinefuld sky dreng, der vil gøre alt for at modtage morens kærlighed, men også give ham den voksnes alvorsfuldhed.
Han beslutter sig for via fristil i engelsktimerne, at skrive et brev til en dømt morder Steven, og på den måde bliver historien forenet, da Leo senere begår mord, og påtager sig navnet Steven i fængslet.
En flot fortalt film, med en sjælden billedskønhed. Valg af kulisser er også ramt plet, og skuespillet med alle de øvede kræfter, gør filmen til en absolut nødvendighed. Dennis Hopper (”Blue Velvet”, The Indian Runner” m.fl.) viser igen godt karakter spil, efter en del ujævne film på det sidste. Et herligt gensyn med Sam Shepard (”Homo Faber”, ”Don´t Come Knockin´” m.fl.). Elisabeth Shue viser udover sin skønhed, som sikkert kan være en belastning (ikke i Hollywood), sit repertoire, uden at være fabelagtig. Joseph Fiennes (”Shakespeare In Love”, ”Luther” m.fl.) er filmens kardinal punkt, og hans intensitet, er næsten skræmmende. Men det er en af filmens styrker, dette forskellige miks af skuespils typer, som bestemt klæder hinanden.
Intet ekstra materiale til denne dvd udgave.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Universal Pictures.