Liv & Gæld

23. april 2004 af Jeppe Krogh

Liv & Gæld billede

En meget overbevisende og interessant dokumentarfilm om Jamaicas økonomiske og sociale nedtur i de sidste årtier pga. den større globalisering.

Jamaica har egentlig de fleste råvarer og arbejdsressourcer til at brødføde deres eget lav og have deres eget lille marked. Det, de har til overs kunne de så eksportere til udlandet. Grunden til at dette er Utopi at snakke om, og vil forblive en drøm er, at Jamaica, pga. af lån hos IMF og Verdensbanken, nu betaler mere i gældsrenter end til landets opretholdelse. En anden grund er at landet pga. globalisering bliver overdænget med subsidierede råvarer fra udlandet. De kan selv producere, det de har brug for, men det er billigere at importere det fra EU, USA og andre lande. Landmænd og produktionssteder i Jamaica må indstille deres produktion og destruere den smule, de producerer, da man ikke kan konkurrere med de rige lande. Af disse grunde er arbejdsløsheden i Jamaica også ekstrem høj og de må nu konkurrere med andre 3. verdenslande om at tilbyde billig arbejdskræft til store udenlandske investorer.

En af filmens store pointer er, at da Jamaica for nogle årtier siden ville låne penge til nogle kortfristede lån, blev de pålagt at skære ned på de nationale omkostninger. Dette betyder, bl.a., at der nu er udbredt mangel på sygehuse og skoler i landet, og at de nu skylder mange gange flere penge end de gjorde før. I øjeblikket bruger Jamaica mere en 50 cents af hver dollar til at betale af på deres gæld.

Liv & Gæld er instrueret af den prisbelønnede dokumentarfilmsinstruktør Stehanie Black og er blot hendes anden film. Hendes første film, H-2 Worker(1990), der handler om udnyttelsen af arbejdere i Floridas sukkerindustri, vandt to priser på Sundance-festivalen. Liv & Gæld fra 2001, som langt om længe er kommet til Danmark takket være Øst For Paradis i Århus, har vundet publikumsprisen i Prag i 2002.

Liv & Gæld er en stilsikker kommentar om globaliseringens skyggesider og ulemper krydret med gode menneskelige portrætter af Jamaicas beboere. Vi får problematikken forklaret både fra demoraliserede landmænd og forretningsmænd, og fra en repræsentant fra IMF. Det er en meget overbevisende film og man har det på ingen måde behageligt efter at have set denne film. Hvordan kan vi, de rige lande, dog ’udkonkurrere’ dette lille land i globaliseringens navn og dermed bidrage til dets sociale – og økonomiske problemer? Det er sat ret firkantet op, men er meget overbevisende fortalt med referencer til slaveri, magt misbrug og fortielse. Jamaicas tidligere premierminister siger i filmen, at IMF låner penge til lokale forretningsmænd til et land gennem dets regering til renter, der er dobbelt så høje som verdensgennemsnittet. Dertil forbyder IMF regeringen at låne disse penge til forretningsmændene til en lavere rente end 25 %. Adspurgt i hvis interesse det er, foreslår den tidligere premierminister, at man måske skal kigge på hvem, der lavede disse retningslinier. Det kræver over 80 % af stemmerne i IMF at ændre på retningslinierne i institutionen, men USA, Japan, Tyskland, England, Canada og Italien bisidder mere end de 80 %, så de store ændringer kan Jamaica vist godt skyde en hvid pil efter.

Liv & Gæld er en meget overbevisende film og giver et godt indblik nogle aspekter, som ikke bliver vist i nyhederne særligt ofte. Denne seer er ikke i stand til, at bedømme om filmens ensidige udlægning er den mest rigtige, eller om andre aspekter også burde være med i filmen. Det er dog en film, der har et klart formål og udfører det virkeligt godt. Det giver 5 stjerner ud af 6.

Titel: Liv & Gæld
Original Titel: Life And Debt
Premieredato: 23. april 2004