Lost – The Complete Sixth and Final Season

10. januar 2011 af David Lund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Lost – The Complete Sixth and Final Season billede

Sidste sæson af Lost

”Lost” er nok den mest populære, og i manges øjne, mest vigtige og interessante serie i nyere tid. Tv-serier har ellers de seneste mange år, virkelig steget i kvalitet, og for folk der ivrigt følger med i de mange nye og gode serier, er ”Lost” nok mere en blandt mange. Dette gør den dog ikke mere vigtig, og hvordan en så kompleks og langt ude fortælling som denne kan appellere til masserne, vil i en tid med større og dummere Blockbusters i biograferne nogensinde evigt undre mig. Faktum er dog, at seerne kunne identificere sig med persongalleriet, og simpelthen bare ville have et svar på, hvilken ø karaktererne var nødlandet på. Svaret er dog langt fra lige til, og selv i slutningen af den sidste sæson, kan man stadig sidde med spørgsmål tilbage. Tag dog ikke fejl – ”Lost – The Final Season” er yderst tilfredsstillende hvad angår de overordnede spørgsmål, men mystikken bliver heldigvis stadig bevaret. Flere tråde bliver samlet op i flashbacks helt tilbage fra første sæson, hvilket binder hele fortællingen sammen, der ellers i de sidste par sæsoner virkede som om, det kom længere og længere ud.

”Lost – The Final Season” starter direkte efter cliffhangeren i femte sæson, hvor Juliet sprænger bomben og dermed øen i luften – eller gør hun? To virkeligheder bliver skabt – en hvor øen er intakt og en hvor øen aldrig har eksisteret. Hvor vi i starten fulgte vores persongalleri igennem flashbacks til deres fortid, senere igennem flashforwards til deres hjemkomst fra øen, følger vi nu Jack og alle de andre i en virkelighed, hvor øen tilsyneladende aldrig har eksisteret. Hele persongalleriet bliver bundet sammen på ny, og den endelige forklaring i denne virkelighed, er her hvor mystikken bestemt bliver bevaret. Desmond oplever nemlig igennem en ulykke, minder om hans fortid på øen der ellers ikke eksisterer. I den anden virkelighed er den evige magtkamp i gang, og en forklaring på alt fra Jacob til røgmonstret og fra Lockes genopståen til årsagen til flystyrtet bliver vævet sammen i en ikke kun tilfredsstillende afslutning – men i den bedste sæson siden den første.

Den sidste sæson af ”Lost” er nemlig ikke blot forklaring på forklaring. Meget efterlades med blot hints, der giver dig lyst til at starte forfra. Den sjette og sidste sæson er dog en tæt skrevet og intens fortælling, der tør gå nye veje, skabe nye konflikter og byde på en ny virkelighed igennem hvad serien kalder flashsideways. Det er kreativt, spændende og i sidste ende pisseoriginalt. Jeg tør da godt indrømme, at jeg ikke havde den store tiltro til serien længere, da fjerde og femte sæson virkede en anelse ideforladt. Tidsrejsetemaet blev behandlet en anelse overfladisk, og selve fortællingen sneg sig af sted i sneglefart og virkede sært nok forudsigeligt. Men ”Lost” formår at have en ny historie at fortælle for hver sæson, og selvom mange ikke vil bryde sig om den endelige forklaring på øens virke, så giver det hele pludselig mening, og man kan starte forfra med dette i tankerne akkurat ligesom ”Fight Club” blev en helt anden film ved gensyn.

Det vigtigste i denne sæson er intensiteten. Lige fra første afsnit opbygges en stemning og spænding der bliver udløst gentagne gange med eksplosive resultater. Flere velkendte karakterer må lade livet som tiden skrider frem, og man ender på ingen måde med dem tilbage, som man allerførst regnede med. Ligesom tilfældet var med den første sæson, slutter næsten hvert afsnit med en uafrystelig cliffhanger, der gør, at man ikke kan vente med næste afsnit. Blot et par afsnit inde kom min tiltro og oprindelige forelskelse af serien tilbage, og i slutningen sad jeg med en småmelankolsk stemning i kroppen over, at serien nu er forbi. Jeg er dog glad for, at de stoppede imens legen var god, og ikke blot lod den fortsætte for pengenes skyld, og jeg ender mere end overordentlig tilfreds. Serien har haft sine op og nedture, men første og sidste sæson er en lang optur. Det anbefales hermed ikke at give op endnu, hvis du sidder fast i fjerde eller femte sæson, for sidste sæson råder i den grad bod for disse sæsoners mangler.

Ekstramateriale – 5/6

Et program på et kvarters tid opsumerer hidsigt de foregående sæsoner, så har du ikke set ”Lost” siden sidste sæson sluttede, er dette et glimrende sted at starte. Endnu engang er der kommentarspor på udvalgte afsnit, der dog først bør ses efter man er færdig med hele sæsonen, da disse til tider indeholder spoilers til senere afsnit. Kommentarsporene er dog glimrende og informative, og man ville ønske der var et til hvert afsnit. En håndfuld dokumentarprogrammer går bag om kameraet på sidste sæson, og fokuserer på alt fra hvor svært det er, at afrunde en serie som ”Lost” tilfredsstillende til effektarbejde og lignende. Derudover er der en håndfuld slettede scener og bloopers. I alt er der masser at give sig i kast med, og man kommer virkelig i dybden med den sidste sæson igennem ekstramaterialet.

Walt Disney Studios Home Entertainment.

Titel: Lost – The Complete Sixth and Final Season
Original Titel: Lost – The Complete Sixth and Final Season